Влияние пандемии COVID-19 на транспортные предпочтения горожан (на примере Санкт-Петербурга)

Бортникова Ксения Романовна
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью этого исследования стала разработка рекомендаций по корректировке транспортной политики Санкт-Петербурга на основании изменений в транспортных предпочтениях горожан в связи с пандемией Covid-19.
Для достижения поставленной цели был проведен анализ результатов опроса жителей Санкт-Петербурга. В исследовании рассматривается, какие изменения произошли в транспортных предпочтениях граждан.
Проанализированы причины, способствовавшие изменению транспортных предпочтений горожан. В работе предлагаются политические меры по стимулированию социально-полезных изменений и меры по сдерживанию негативных изменений, произошедших в городской мобильности Санкт-Петербурга в связи с пандемией Covid-19.

INTRODUCTION……………………………………………………………………………………………………………6
CHAPTER 1. THE ROLE OF THE COVID-19 PANDEMIC IN CHANGES OF CITIZEN’S PREFERENCES …………………………………………………………………………………………………………….11
1.1. Factors influencing citizens’ transportation preferences………………………………………………..11
1.2. Impact of the Covid-19 pandemic on behavior patterns in different spheres ……………………20
1.3. Changes in mode choice determinants ………………………………………………………………………..26
1.4. Transport passengers’ switching costs ………………………………………………………………………..32
CHAPTER 2. EMPIRICAL STUDY OF THE COVID-19 PANDEMIC IMPACT ON CHANGES IN CITIZENS’ TRANSPORTATION PREFERENCES……………………………………36
2.1. Description of research methods, collected data and sample ………………………………………….36 2.2. Changes in citizens’ transportation preferences due to the Covid-19 pandemic………………..42 2.3 Factors influencing transportation preferences before and during the Covid-19 pandemic …54 2.4. Recommendations for St. Petersburg authorities ………………………………………………………….59 2.5. Research limitations …………………………………………………………………………………………………67 CONCLUSION ……………………………………………………………………………………………………………..68 REFERENCES ………………………………………………………………………………………………………………70 Appendix. Questionnaire for St. Petersburg citizens……………………………………………………………79

In December 2019 outbreak of pneumonia was detected in Wuhan (China). Since then the spreading of coronavirus, which was named Covid-19, had happened all around the world. On the 11th of March 2020 World Health Organization has declared Covid-19 to have a status of a pandemic (WHO, 2020).
The coronavirus pandemic led to dramatic changes in everyday activities all around the world. Governments of most countries have introduced different measures to prevent rapid spread of the virus. Most of government’s measures were aimed to reduce social contacts, for example, closing shops, city malls, schools, cinemas, restaurants, canceling public events and stimulating distant work and education. There is no doubt, that these measures influence day-to- day activities of citizens. Recent research show impact of Covid-19 pandemic on household activities (Beck and Hensher, 2020), shopping patterns (grocery, bulk and malls) (Li et al., 2020), outdoors activities (de Haas et al., 2020), etc.
Several studies discuss disruption of people’s habits due to social distancing mandates. One of them (Sneth, 2020) claims that after crisis consumers can go back to their old habits, but it is more likely that the habits will be modified by new regulations and procedures. Previous behavioristic studies also prove the idea that habits that once were formed influence future choices (Cantillo et al., 2007). The adoption of these ideas makes it necessary to review policy approaches in many areas. First of all, due to the fact that the existing regulatory tools were formed taking into account existing habits, they will not necessarily be effective against new habits that appeared during the Covid-19 pandemic. Moreover, new habits may be desirable or negative for society. Therefore, depending on their assessment, regulators should decide whether to try to “fix” new habits or to get rid of them by returning to the before pandemic behavior.
One of spheres which is needed to be investigated for changes in people’s habits is urban mobility and transportation modes. Scientific field faces a rapid growth of articles revealing great concerns about impact of pandemic on mobility issues, including public transport usage (Meena, 2020; Tan et al., 2020). Most of them claim that during the Covid-19 pandemic there has been a significant traffic decrease and a statistically proven significant influence on the transport mode choice (Przybylowski et al., 2021).
Findings of academic researchers can be also proven through data analysis and statistics, collected by several data aggregators. Most of countries face drops in car traffic (there is a statistical evidence of it, based on decrease of congestion and air pollution (Tian et al, 2021), and in public transport ridership (it also can be statistically proved by decrease of average revenue of transportation companies).
6
Moreover, Moovit Public Transit Index analyzes the repercussions of the Covid-19 pandemic on public transportation ridership, relative to the typical usage before the outbreak began (Figure 1). Updated daily, Moovit’s insights show the percentage of changed demand for public transit around the world. This aggregated index shows a rapid decrease of public transit usage and there is no return of the index to the before-Covid-19 state even a year after pandemic start.
Figure 1 Statistics about worldwide public transport usage citizens compared to previous year Source: Moovit Public Transit Index (2021)
Also, Google Mobility Data (Google, 2020) shows a substantial decrease in trips to any locations, except for trips to parks (Franchetti and Noussan, 2020).
The presence of changes in transportation behavior due to the Covid-19 pandemic raises the following points and questions for taking into account by the authorities:
1) Identifying whatever changes in transportation preferences have occurred among citizens. Which modes of transportation have become the most preferred and which ones are the least preferred?
2) Understanding the characteristics of passengers who have changed their transportation preferences. What groups of citizens often changed their usual transport behavior due to the Covid-19 pandemic?
3) Determining the reasons that contributed to changes in transportation preferences. What were the important factors influencing mode choice before and during the Covid-19 pandemic? What kind of switching costs are most receptive by passengers?
7

4) Determining which changes in transportation preferences are beneficial for the development of the urban transport system, and which of them are negative..
5) Proposing supportive initiatives to boost socially beneficial changes in transportation behavior and restraining measures for changes having negative effect on transportation.
All in all, the goal of transportation policy in case of the Covid-19 pandemic is to understand better how to cultivate and positively support switching tendencies so that can help to achieve welfare gains.
Relevance of research in St.Petersburg
These 5 determined points and questions should be investigated in case of St. Petersburg. Due to the novelty of the topic, there are no academic studies explaining the impact of the Covid-19 pandemic on changes of citizens’ transportation behavior in case of St.Petersburg. However, data aggregators’ information could show that some changes have occurred.
For example, Citymapper Mobility Index (Citymapper, 2020) compares requests for routings before and during the Covid-19 pandemic in the Citymapper app. According to its data, at the world’s biggest cities moving citizens from one point to another have decreased by several times in 2020. St.Petersburg data also shows the same trend, citizens moved less in 2020 compared to the same time period in 2019.
However, the data about changes in the number of requests for routes by Apple (Apple, 2020) (Figure 2) shows that compared to the previous year, at some time of the pandemic duration, the mobility of citizens even increased. However, in general, during the period of the pandemic, there was a decrease in requests for routing both for cars and for walking routes. Perhaps, this can be explained by the assumption that during the pandemic, people may have stopped walking and driving on unfamiliar routes and moved mostly on familiar routine routes, for which there is no need to look for routes in app.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Кормчий В.
    4.3 (248 отзывов)
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    #Кандидатские #Магистерские
    335 Выполненных работ
    Татьяна П. МГУ им. Ломоносова 1930, выпускник
    5 (9 отзывов)
    Журналист. Младший научный сотрудник в институте РАН. Репетитор по английскому языку (стаж 6 лет). Также знаю французский. Сейчас занимаюсь написанием диссертации по и... Читать все
    Журналист. Младший научный сотрудник в институте РАН. Репетитор по английскому языку (стаж 6 лет). Также знаю французский. Сейчас занимаюсь написанием диссертации по истории. Увлекаюсь литературой и темой космоса.
    #Кандидатские #Магистерские
    11 Выполненных работ
    Татьяна П.
    4.2 (6 отзывов)
    Помогаю студентам с решением задач по ТОЭ и физике на протяжении 9 лет. Пишу диссертацию на соискание степени кандидата технических наук, имею опыт годовой стажировки ... Читать все
    Помогаю студентам с решением задач по ТОЭ и физике на протяжении 9 лет. Пишу диссертацию на соискание степени кандидата технических наук, имею опыт годовой стажировки в одном из крупнейших университетов Германии.
    #Кандидатские #Магистерские
    9 Выполненных работ
    Евгений А. доктор, профессор
    5 (154 отзыва)
    Более 40 лет занимаюсь преподавательской деятельностью. Специалист в области философии, логики и социальной работы. Кандидатская диссертация - по логике, докторская - ... Читать все
    Более 40 лет занимаюсь преподавательской деятельностью. Специалист в области философии, логики и социальной работы. Кандидатская диссертация - по логике, докторская - по социальной работе.
    #Кандидатские #Магистерские
    260 Выполненных работ
    Шиленок В. КГМУ 2017, Лечебный , выпускник
    5 (20 отзывов)
    Здравствуйте) Имею сертификат специалиста (врач-лечебник). На данный момент являюсь ординатором(терапия, кардио), одновременно работаю диагностом. Занимаюсь диссертац... Читать все
    Здравствуйте) Имею сертификат специалиста (врач-лечебник). На данный момент являюсь ординатором(терапия, кардио), одновременно работаю диагностом. Занимаюсь диссертационной работ. Помогу в медицинских науках и прикладных (хим,био,эколог)
    #Кандидатские #Магистерские
    13 Выполненных работ
    Александра С.
    5 (91 отзыв)
    Красный диплом референта-аналитика информационных ресурсов, 8 лет преподавания. Опыт написания работ вплоть до докторских диссертаций. Отдельно специализируюсь на повы... Читать все
    Красный диплом референта-аналитика информационных ресурсов, 8 лет преподавания. Опыт написания работ вплоть до докторских диссертаций. Отдельно специализируюсь на повышении уникальности текста и оформлении библиографических ссылок по ГОСТу.
    #Кандидатские #Магистерские
    132 Выполненных работы
    Елена Л. РЭУ им. Г. В. Плеханова 2009, Управления и коммерции, пре...
    4.8 (211 отзывов)
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно исполь... Читать все
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно использую в работе графический материал (графики рисунки, диаграммы) и таблицы.
    #Кандидатские #Магистерские
    362 Выполненных работы
    Петр П. кандидат наук
    4.2 (25 отзывов)
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт напис... Читать все
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт написания магистерских диссертаций. Направление - связь, телекоммуникации, информационная безопасность, информационные технологии, экономика. Пишу научные статьи уровня ВАК и РИНЦ. Работаю техническим директором интернет-провайдера, имею опыт работы ведущим сотрудником отдела информационной безопасности филиала одного из крупнейших банков. Образование - высшее профессиональное (в 2006 году окончил военную Академию связи в г. Санкт-Петербурге), послевузовское профессиональное (в 2018 году окончил аспирантуру Уральского федерального университета). Защитил диссертацию на соискание степени "кандидат технических наук" в 2020 году. В качестве хобби преподаю. Дисциплины - сети ЭВМ и телекоммуникации, информационная безопасность объектов критической информационной инфраструктуры.
    #Кандидатские #Магистерские
    33 Выполненных работы
    Анастасия Б.
    5 (145 отзывов)
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическо... Читать все
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическому и гуманитарному направлениях свыше 8 лет на различных площадках.
    #Кандидатские #Магистерские
    224 Выполненных работы

    Другие учебные работы по предмету