Факторы, влияющие на удовлетворенность покупателей онлайн-покупками продуктов питания в условиях COVID

Бесплатно
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0
Воробьева Александра Юрьевна
Бесплатно
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Цель исследования – изучить факторы, которые могут повлиять на удовлетворенность клиентов онлайн-покупками продуктов питания в России в условиях пандемии.
Задачи исследования:
1. Проанализировать литературу, касающуюся отношения потребителей к покупке продуктов питания онлайн, и определить драйверы, определяющие удовлетворенность этим опытом;
2. Создать концептуальную модель удовлетворенности клиентов опытом покупок продуктов питания в интернет-магазинах и определить исследовательские гипотезы, опираясь на существующие исследования;
3. Провести первичное исследование в форме опроса для проверки выдвинутых гипотез и созданной модели;
4. Подготовить систематическое изложение полученных результатов и обсудить их теоретическое и практическое значение.
Результаты исследования могут быть применены только в контексте исследования (российский рынок во время пандемии COVID-19). Они показывают, что воспринимаемая широта ассортимента, качество доставки и качество веб-сайта (приложения) положительно влияют на удовлетворенность клиентов опытом покупки продуктов питания онлайн, в то время как влияние предпочтения известных ритейл брендов является отрицательным. Воспринимаемая ценовая выгода и воспринимаемое качество продуктов показали незначимый эффект, что не согласуется с результатами предыдущих исследований и требует дополнительной проверки. Было также показано, что чем выше стресс, связанный с пандемией, испытываемый клиентами, тем сильнее влияние, воспринимаемой широты ассортимента и качества доставки, на удовлетворенность. Позитивное влияние качества веб-сайта ослабляется как повышенной тревогой по поводу COVID-19, так и воспринимаемой простотой использования сервиса. Предложения, обсуждаемые в исследовании, имеют значение для розничных компаний с точки зрения привлечения и удержания клиентов.

INTRODUCTION ……………………………………………………………………………………………………………6
CHAPTER 1. ONLINE GROCERY SHOPPING AND DRIVERS OF CUSTOMER SATISFACTION WITH THIS EXPERIENCE ………………………………………………………………….10
1.1. E-grocery, difference between offline and online shopping experience…………………….10
1.2. Customer satisfaction…………………………………………………………………………………………12
1.3. Drivers of customer satisfaction with online grocery shopping ……………………………….16
1.4. COVID-19 pandemic as a situational factor, affecting customers ……………………………23
1.5. Research model and hypotheses ………………………………………………………………………….25
CHAPTER 2. DEVELOPMENT OF THE RESEARCH DESIGN AND COLLECTION OF THE DATA …………………………………………………………………………………………………………………………..26
2.1. Methods and research design………………………………………………………………………………26
2.2. Sample and data collection …………………………………………………………………………………28
2.3. Data analysis …………………………………………………………………………………………………….33
CHAPTER 3. MODEL ANALYSIS AND DISCUSSION…………………………………………………..35
3.1. Exploratory and confirmatory factor analysis ……………………………………………………….35
3.2. Research model and hypotheses testing………………………………………………………………..38
3.3. Theoretical and practical implications………………………………………………………………….50
3.4. Limitations and future research directions…………………………………………………………….54
CONCLUSION ……………………………………………………………………………………………………………..56 APPENDIX 1. Questionnaire…………………………………………………………………………………………..58 APPENDIX 2. Sources of variables’ scales ……………………………………………………………………….72 APPENDIX 3. EFA results ……………………………………………………………………………………………..76 APPENDIX 4. Results of model testing…………………………………………………………………………….78 REFERENCES ………………………………………………………………………………………………………………80

Relevance of the study
With the expansion of the internet and its acceptance as a new sales and marketing channel, online shopping has emerged as a viable purchasing mode with significant growth potential. Companies from completely different spheres are now actively offering their products and services on the Internet, and customers are increasingly switching to digital channels. In this respect, the retail companies are not an exception – the global e-commerce sales and their share in total sales of retail companies shows consistent growth. According to statistics, e-commerce sales almost tripled, comparing 2014 and 2019 figures (Statista, 2020), and the share increased by 4% (from 10 to 14%) in three years from 2017 to 2019 (eMarketer, 2019). So, online purchases of goods are continuously gaining popularity.
In this respect, Russia currently is not lagging behind and even surpasses other countries in some ways. Initially, Russia was adopting e-commerce much slower than the majority of developed countries. However, in last years and, especially, with the advent of COVID-19 pandemic industry has shown a dramatic and one of the fastest growths (22%, 28% and 44% in 2018, 2019 and 2020, respectively) (Data Insight, 2021), while customers have demonstrated great pace of new technologies acceptance. According to the research done by Online Retail Association, in the 2020 the share of e-commerce in the total retail turnover reached 9.6% (with absolute maximum of 10,9% in the first half of the year), compared with only 6.1% in 2019 and around 4% in 2018 (Online Retail Association, 2021, 2020, 2019). So, Russia is now approaching the level of the most developed countries in terms of online sales, such as the United States and China, with shares of 14% and 24.9% respectively (UNCTAD, 2021).
Online grocery has been also expanding its presence in Russia in the last years, catching up with western trends. It showed stable high growth (50% in 2018, 70% in 2019), but its share in total grocery market was still only 0.15% in 2018, while already in 2016, the share of online grocery in South Korea was 16,6% (the largest), 6,9% in the United Kingdom and around 4% in the US (Statista, 2019). According to PWC’s Global Consumer Insight survey (PWC, 2019), around 54% of Russian consumers were interested in purchasing groceries online in 2018 that was really close to the figure for the US which is 59% (eMarketer, 2019). However, the share of people who really bought some food products online in Russia was only 16% in 2019, comparing with 48% in the US. At the same time, the research has shown that positive online grocery shopping experience has a great favorable effect on repeating purchase intention (e.g. Mortimer et al., 2016; Chiu et al., 2014; Abdul-Muhmin, 2010). From this we can conclude that people in Russia needed some trigger to start buying food online and 2020 has given such a push with COVID-19 pandemic.
Due to the COVID-19 related introduction of self-isolation and increased health concerns people were trying not to leave their apartments without a serious need which has led to boost in delivery services use and online shopping. In 2020 online grocery sales in Russia soared by 314% compared to 2019 – from 43 billion to 135 billion rubles (INFOLine, 2021). Moreover, according to the survey, conducted by Yandex, 56% of customers are not planning to reduce the share of online grocery purchases even after all restrictions are lifted (Yandex, 2020).
Relying on this evidence, we can suppose that online grocery will develop actively further even when the situation with COVID-19 will stabilize. So, to catch up with trends and to gain a competitive advantage more and more conventional retailers will be using internet shopping as part of their business strategy. And pure online services will also grow. At the same time, the importance of customer satisfaction in traditional and online shopping has been recognized largely in the literature, showing that it has a significant impact on acquisition of new customers and retention of already existing ones (Yi and La, 2004; Fraering and Minor, 2013; Rita et al., 2019). Thus, currently it is very appropriate and relevant to study customer perception of grocery e- commerce to get better understanding which factors affect customer satisfaction with the service in order to provide companies with the basis to improve their services, retain and attract clients.
Research gap
The review of fundamental and current literature on a global scale showed a great number of research has been conducted concerning online grocery customer experience, including ones identifying what consumers see as positive and negative aspects of this experience, what motivate them for its adoption (e.g. Morganosky and Cude, 2000; Robinson et al., 2007; Blitstein et al., 2020), what barriers interfere customers from shopping for groceries online (e.g. Ramus and Nielsen, 2005; Huang and Oppewal, 2006; Alam et al., 2016) and so on. Customer satisfaction with e-grocery was also studied from different perspectives, considering its drivers (e.g. Souitaris, and Balabanis, 2007; Sreeram et al., 2017) and how it influences other constructs such as trust or loyalty (e.g. Mortimer et al., 2016; Park and Thangam, 2019). So, even though, online grocery shopping is rather narrow topic (compared with the whole online shopping experience which is investigated to a much greater extent), due to its active adoption in some countries and high interest from real business, there is a certain interest for exploration and large applicability of obtained results.
However, most of the existing models and frameworks have been derived mainly from the research conducted in limited number of countries, due to uneven geographical expansion of grocery e-commerce. The factor of different cultural, social and economic background cannot be fully eliminated, so the results cannot be transferred directly to any other context. As it was mentioned, online grocery was developing actively in Russia only during last years. Before, there was only a small number of offers and the number of customers was limited. Thus, there is a lack of researches on the topic that was applied specifically to Russian context. It is still quite new experience for people and for investigators as well.
Moreover, the COVID-19 pandemic definitely has introduced changes in the global and national environment, modifying customer behavior in many spheres, including traditional and online grocery shopping. Researches, understanding that such serious shift can create new behavioral patterns, change motivational factors and people’s perception of the service, already have started to include COVID-19 context in their studies (e.g. Dannenberg et al., 2020; Chang and Meyerhoefer, 2020; Bauerová, 2021). Thus, consideration of the customer’s position toward online grocery in connection with the changed external conditions is another gap that exists.
So, according to the defined issues, the research gap, to be addressed, lies in the lack of research of online grocery, as a whole, and customer shopping experience and attitude towards it specifically in Russia and taking into account the influence of COVID-19 pandemic.
Research purpose and tasks
Hence, taking into account specified research gap, the purpose of this study is to investigate factors that can affect and determine customer satisfaction with online grocery shopping in the conditions of the Russian market during the COVID-19 pandemic. Moreover, the following research questions were formulated:
RQ1. What are the drivers of customer satisfaction with online grocery shopping experience?
RQ2. Is there any impact, imposed by COVID-19 pandemic on customers’ evaluation of these drivers?
RQ3. Do findings, obtained on the sample including Russian customers, correspond with existing findings for other countries?
The work involves conducting a primary study, that is, collecting real data, on the basis of which hypotheses defined by analyzing the available literature on the topic will be tested. To achieve the stated goal and answer the research questions, the following tasks were set:
8

1. To analyze the literature concerning the phenomenon of e-grocery and drivers of customer satisfaction with it;
2. To create a conceptual model of customer satisfaction with online grocery shopping experience and to determine the research hypotheses, relying on existing studies;
3. To conduct a primary study in form of the survey to test stated hypotheses, verify the model and generalize results;
4. To prepare a systematic summary of the results obtained and to discuss their theoretical and practical implications and significance.
At last, since the topic of interest is rather novel and not so much studies are available on it, the research of this master’s thesis will be of exploratory type. The structure of this work corresponds to the tasks set. The first chapter provides an analysis of the existing literature and theoretical basis necessary for understanding the object and subject of research, namely, the e- grocery service concept and customer satisfaction construct are considered. In addition, the first chapter contains a brief description of the main differences between offline and online shopping experience, a specification of drivers of customer satisfaction with online grocery shopping, and at the end the research model and the hypotheses of the current study are presented. The second chapter is devoted to the methodology of the primary research, the description of the general population and obtained sample, the structure of the survey, statistical data processing tools. The third chapter presents the substantive results of the conducted research and verification of the proposed hypotheses, accompanied by the description of theoretical and practical implications, limitations and areas for future research.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Читать «Факторы, влияющие на удовлетворенность покупателей онлайн-покупками продуктов питания в условиях COVID»

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Андрей С. Тверской государственный университет 2011, математический...
    4.7 (82 отзыва)
    Учился на мат.факе ТвГУ. Любовь к математике там привили на столько, что я, похоже, никогда не перестану этим заниматься! Сейчас работаю в IT и пытаюсь найти время на... Читать все
    Учился на мат.факе ТвГУ. Любовь к математике там привили на столько, что я, похоже, никогда не перестану этим заниматься! Сейчас работаю в IT и пытаюсь найти время на продолжение диссертационной работы... Всегда готов помочь! ;)
    #Кандидатские #Магистерские
    164 Выполненных работы
    Татьяна Б.
    4.6 (92 отзыва)
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские ди... Читать все
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские диссертации, курсовые работы средний балл - 4,5). Всегда на связи!
    #Кандидатские #Магистерские
    138 Выполненных работ
    Катерина В. преподаватель, кандидат наук
    4.6 (30 отзывов)
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации... Читать все
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации. Опыт работы 7 лет. Всегда на связи и готова прийти на помощь. Вместе удовлетворим самого требовательного научного руководителя. Возможно полное сопровождение: от статуса студента до получения научной степени.
    #Кандидатские #Магистерские
    47 Выполненных работ
    Олег Н. Томский политехнический университет 2000, Инженерно-эконо...
    4.7 (96 отзывов)
    Здравствуйте! Опыт написания работ более 12 лет. За это время были успешно защищены более 2 500 написанных мною магистерских диссертаций, дипломов, курсовых работ. Явл... Читать все
    Здравствуйте! Опыт написания работ более 12 лет. За это время были успешно защищены более 2 500 написанных мною магистерских диссертаций, дипломов, курсовых работ. Являюсь действующим преподавателем одного из ВУЗов.
    #Кандидатские #Магистерские
    177 Выполненных работ
    Дмитрий Л. КНЭУ 2015, Экономики и управления, выпускник
    4.8 (2878 отзывов)
    Занимаю 1 место в рейтинге исполнителей по категориям работ "Научные статьи" и "Эссе". Пишу дипломные работы и магистерские диссертации.
    Занимаю 1 место в рейтинге исполнителей по категориям работ "Научные статьи" и "Эссе". Пишу дипломные работы и магистерские диссертации.
    #Кандидатские #Магистерские
    5125 Выполненных работ
    Виктор В. Смоленская государственная медицинская академия 1997, Леч...
    4.7 (46 отзывов)
    Имеют опыт грамотного написания диссертационных работ по медицине, а также отдельных ее частей (литературный обзор, цели и задачи исследования, материалы и методы, выв... Читать все
    Имеют опыт грамотного написания диссертационных работ по медицине, а также отдельных ее частей (литературный обзор, цели и задачи исследования, материалы и методы, выводы).Пишу статьи в РИНЦ, ВАК.Оформление патентов от идеи до регистрации.
    #Кандидатские #Магистерские
    100 Выполненных работ
    Вики Р.
    5 (44 отзыва)
    Наличие красного диплома УрГЮУ по специальности юрист. Опыт работы в профессии - сфера банкротства. Уровень выполняемых работ - до магистерских диссертаций. Написан... Читать все
    Наличие красного диплома УрГЮУ по специальности юрист. Опыт работы в профессии - сфера банкротства. Уровень выполняемых работ - до магистерских диссертаций. Написание письменных работ для меня в удовольствие.Всегда качественно.
    #Кандидатские #Магистерские
    60 Выполненных работ
    Татьяна М. кандидат наук
    5 (285 отзывов)
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    #Кандидатские #Магистерские
    495 Выполненных работ
    Анастасия Б.
    5 (145 отзывов)
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическо... Читать все
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическому и гуманитарному направлениях свыше 8 лет на различных площадках.
    #Кандидатские #Магистерские
    224 Выполненных работы

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет