Цифровые компетенции потребителей при покупке цифровых продуктов через каналы электронной коммерции

Шеремеева Анастасия Александровна
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью диссертации является исследование цифровых компетенций потребителей при покупке цифровых товаров через каналы электронной коммерции.
Задачами диссертации являются: анализ существующей литературы, посвященной цифровым продуктам, электронным платформам продажи, цифровым компетенциям и поведению потребителей и выявление пробелов в существующих исследованиях; выявление и анализ значимых компетенций потребителей при покупке цифровых товаров через каналы электронной коммерции, а также сравнение выявленных компетенций для разных категорий цифровых товаров; описание портретов потребителей цифровых товаров на основе их цифровых компетенций.
Основными результатами работы являются: определение перечня значимых компетенций потребителей при покупке цифровых продуктов их разных категорий, формирование логически обоснованной типологии потребителей на основе их цифровых компетенций, а также рекомендации для дальнейших исследований и практического использования результатов.

CHAPTER 1. LITERATURE REVIEW ……………………………………………………………………………………………………. 8
1.1 1.2 1.3
1.3.1
1.3.2
1.4
1.4.1 1.4.2
DIGITAL PRODUCTS…………………………………………………………………………………………………………………… 8 THE OVERVIEW OF TECH-ENABLED COMMERCE………………………………………………………………………… 13 CONSUMER DIGITAL COMPETENCE …………………………………………………………………………………………… 15
Definition of digital competence…………………………………………………………………………………………… 16
Digital competence frameworks …………………………………………………………………………………………… 17 CONSUMER BEHAVIOR …………………………………………………………………………………………………………….. 22 Definition of consumer behavior………………………………………………………………………………………….. 23 Consumer decision-making models (CDM)…………………………………………………………………………… 24
CHAPTER 2. RESEARCH METHODOLOGY……………………………………………………………………………………….. 32
2.1 RESEARCH APPROACH …………………………………………………………………………………………………………….. 32
2.2 DATA COLLECTION METHODS AND PROCEDURES ………………………………………………………………………. 34
2.3 DATA PROCESSING AND ANALYSIS ……………………………………………………………………………………………. 36
CHAPTER 3. EMPIRICAL RESULTS …………………………………………………………………………………………………… 38
3.1 RESEARCH SAMPLE …………………………………………………………………………………………………………………. 38
3.2 DIGITAL GOODS CATEGORIES ANALYSIS …………………………………………………………………………………… 41
3.3 FACTOR ANALYSIS RESULTS …………………………………………………………………………………………………….. 45
3.4 REGRESSION ANALYSIS OF COMPETENCES INFLUENCING BUYING FREQUENCY …………………………….. 48
3.5 CLUSTER ANALYSIS OF CUSTOMERS ON THE BASIS OF THEIR DIGITAL COMPETENCE ……………………. 55
CHAPTER 4. RESEARCH FINDINGS AND DISCUSSIONS ………………………………………………………………….. 58
4.1 EXPLICIT ANSWERS TO RESEARCH QUESTIONS ………………………………………………………………………….. 58
4.2 THEORETICAL AND MANAGERIAL IMPLICATIONS ………………………………………………………………………. 59
4.3 LIMITATIONS AND RECOMMENDATIONS FOR FURTHER RESEARCH ……………………………………………… 60
CONCLUSION ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 61 REFERENCES……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63 APPENDIX 1………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68 APPENDIX 2………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 72 APPENDIX 3………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78 APPENDIX 4………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93

Today, the digital world is a part of every aspect of our lives, from how we spend our time to how we manage our money. It changes the usual way of communication, entertainment and getting new information. We become digital consumers who search for products and services not in yellow page catalogs, but in search engines. During recent years, digital technologies have become strongly integrated across all sectors of our society and economy. Not only it became possible to create new types of goods and services but also the whole way various product categories are created, distributed, sold and consumed has undergone dramatic changes. All these provoke online retail market to increase its competitiveness, online sellers create new approaches and models of communication with their customers and, as a consequence, more and more new digital channels continue to appear in order to satisfy modernized needs of the customers.
Despite the fact that digitalization encouraged creating great possibilities for the overall economic growth and evolution of the whole process of retail functioning it also influenced significantly the final consumer. Consumer spending on digital goods has increased dramatically within recent years. Today people not only want to be aware of what goods and services are available for them in the marketplace, their expectations about information available, conditions, quality and format of on-line buying process have been also seriously transformed. All these changes inevitably lead to significant changes of the whole consumption patterns, particularly within such stages as obtaining information, negotiating of specific terms of transactions, making the purchase decision itself, making payments and so on.
However, while there is a lot of literature attempting to answer the question how e- commerce influences the market prices, companies’ business models and their functioning in the new environment in general, much less works tried to go deeper with understanding of the customers itself. In fact, companies are faced with complex radical changes in the implementation of their business, trying to meet all the requirements of online retail, to have time to adopt the best technological trends and so on. Nevertheless, few people take into account the fact that modern consumers also continually face with new conditions on the Internet, with rapidly changing trends and what even more significant with a huge amount of information that is also updating at a breakneck speed. Thus, it cannot be ignored that consumers also need certain skills and knowledge, or even sets of skills and knowledge that would allow them to satisfy their needs in the Internet environment. Why should it be important to companies and online retailers? The extent of utility extracted from consumption different goods and services can directly depend on the level of knowledge base and skill base of consumers and also on efficient usage of all these skills and knowledge. On the other hand, because of the lack of certain sufficient skills, consumers
6
themselves may suffer from their experience in the digital environment, facing negative consequences at different stages of their consumer journey. Since these statements directly relate to the success or failure of the process of consumption in the E-commerce realities, it is difficult to overestimate the relevance and importance of this topic.
Moreover, most of existing papers in this field devoted to studying the online purchasing in the context of ordinary offline goods. However, according to recent report describing the consumption trends of online purchasing prepared by Fiserv in 2019 almost three quarters of all online purchases in the world are for digital goods and services. And not only this segment differs from physical one by inability to touch them but it also entails a number of distinctive characteristics, advantages, and disadvantages that directly affect the process of their consumption online. That is why the study of competencies in the context of this segment of products requires special attention, which this work will try to cover.
Nevertheless, going deeper into the study of digital competencies required for online consumption of digital goods, this work also tries to consider the competencies in the context of various categories of digital goods, which may also imply the presence of different significant competencies.

1 Anna, F., Riina, V., Nuria, R. P., & Yves, P. Background Review for Developing the Digital Competence Framework for Consumers, 2016
2 Armano D. The Marketing Spiral, Logic+Emotion, 2007
3 Atasoy, Ozgun, and Carey K Morewedge. “Digital Goods Are Valued Less Than
Physical Goods.” Journal of Consumer Research 44, no. 6 (September 2018): 1343–57.
https://doi.org/10.1093/jcr/ucx102.
4 Balanskat, A., & Gerthsch, C. A. Digital skills working group. Review of national
curricula and assessing digital competence for students and teachers: Findings from 7
countries. (Brussels: European Schoolnet, 2010)
5 Brečko, B., & Ferrari, A. The digital competence framework for consumers. (Joint
Research Center (JRC) Science for Policy Report, EUR28133EN, 2016)
6 Brynjolfsson, Erik, Yu (Jeffrey) Hu, and Mohammad S. Rahman. 2009. “Battle Of The
Retail Channels: How Product Selection And Geography Drive Cross-Channel
Competition”. Management Science 55 (11): 1755-1765. doi:10.1287/mnsc.1090.1062.
7 Chetty, Krish, Liu Qigui, Nozibele Gcora, Jaya Josie, Li Wenwei, and Chen Fang.
“Bridging the Digital Divide: Measuring Digital Literacy.” Economics: The Open- Access, Open-Assessment E-Journal, 2018. https://doi.org/10.5018/economics- ejournal.ja.2018-23.
8 Chintagunta, Pradeep K., Junhong Chu, and Javier Cebollada. 2012. “Quantifying Transaction Costs In Online/Off-Line Grocery Channel Choice”. Marketing Science 31 (1): 96-114. doi:10.1287/mksc.1110.0678.
9 Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., Vetveik, J,O. The consumer decision journey (McKinsey Quarterly, June 2009)
10 Denegri Knott, Janice, and Mike Molesworth. “Concepts and Practices of Digital Virtual Consumption.” Consumption Markets & Culture 13, no. 2 (2013): 109–32. https://doi.org/10.1080/10253860903562130.
11 Deursen, Alexander Van, and Jan Van Dijk. “Internet Skills and the Digital Divide.” New Media & Society 13, no. 6 (June 2010): 893–911. https://doi.org/10.1177/1461444810386774.
12 Edelman, D.C., Singer M. 2015. Competing on Customer Journeys.
https://hbr.org/2015/11/competing-on-customer-journeys
13 Engel J.F., Kollat D.T. & Blackwell R.D. Consumer behaviour, Holt, Rinehart, Winston, New York, 1968
63
14 Eshet, Y. Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. (Journal of educational multimedia and hypermedia, 13(1), 93-106., 2004)
15 Fradkin, Andrey. 2017. “Search, Matching, And The Role Of Digital Marketplace Design In Enabling Trade: Evidence From Airbnb”. SSRN Electronic Journal. doi:10.2139/ssrn.2939084.
16 Frambach, Ruud T., Henk C.A. Roest, and Trichy V. Krishnan. 2007. “The Impact Of Consumer Internet Experience On Channel Preference And Usage Intentions Across The Different Stages Of The Buying Process”. Journal Of Interactive Marketing 21 (2): 26- 41. doi:10.1002/dir.20079.
17 Gilster, P. Digital literacy. (New York: Wiley Computer Publications, 1997)
18 Goldfarb, Avi, Shane M Greenstein, and Catherine Tucker. 2015. Economic Analysis Of
The Digital Economy.
19 Golubovskaya, T. Digital Literacy Index, (ROCIT, 2015)
20 Goodfellow, Robin. “Literacy, Literacies and the Digital in Higher Education.” Teaching
in Higher Education 16, no. 1 (2011): 131–44.
https://doi.org/10.1080/13562517.2011.544125.
21 Gui, Marco, and Gianluca Argentin. “Digital Skills of Internet Natives: Different Forms
of Digital Literacy in a Random Sample of Northern Italian High School Students.” New Media & Society 13, no. 6 (August 2011): 963–80. https://doi.org/10.1177/1461444810389751.
22 Harris, Lisa, Anne Marie Coles, and Richard Davies. 2003. “Emerging Ethical Perspectives Of E Commerce”. Journal Of Information, Communication And Ethics In Society 1 (1): 39-48. doi:10.1108/14779960380000225.
23 Hatlevik, O.e., G. Ottestad, and I. Throndsen. “Predictors of Digital Competence in 7th Grade: a Multilevel Analysis.” Journal of Computer Assisted Learning 31, no. 3 (January 2015): 220–31. https://doi.org/10.1111/jcal.12065.
24 Helm, Sabrina V., Victoria Ligon, Tony Stovall, and Silvia Van Riper. 2018. “Consumer Interpretations Of Digital Ownership In The Book Market”. Electronic Markets 28 (2): 177-189. doi:10.1007/s12525-018-0293-6.
25 Helm, Sabrina V., Victoria Ligon, Tony Stovall, and Silvia Van Riper. 2018. “Consumer Interpretations Of Digital Ownership In The Book Market”. Electronic Markets 28 (2): 177-189. doi:10.1007/s12525-018-0293-6.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Егор В. кандидат наук, доцент
    5 (428 отзывов)
    Здравствуйте. Занимаюсь выполнением работ более 14 лет. Очень большой опыт. Более 400 успешно защищенных дипломов и диссертаций. Берусь только со 100% уверенностью. Ск... Читать все
    Здравствуйте. Занимаюсь выполнением работ более 14 лет. Очень большой опыт. Более 400 успешно защищенных дипломов и диссертаций. Берусь только со 100% уверенностью. Скорее всего Ваш заказ будет выполнен раньше срока.
    #Кандидатские #Магистерские
    694 Выполненных работы
    Антон П. преподаватель, доцент
    4.8 (1033 отзыва)
    Занимаюсь написанием студенческих работ (дипломные работы, маг. диссертации). Участник международных конференций (экономика/менеджмент/юриспруденция). Постоянно публик... Читать все
    Занимаюсь написанием студенческих работ (дипломные работы, маг. диссертации). Участник международных конференций (экономика/менеджмент/юриспруденция). Постоянно публикуюсь, имею высокий индекс цитирования. Спикер.
    #Кандидатские #Магистерские
    1386 Выполненных работ
    Анна Н. Государственный университет управления 2021, Экономика и ...
    0 (13 отзывов)
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уни... Читать все
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уникальности с нуля. Все работы оформляю в соответствии с ГОСТ.
    #Кандидатские #Магистерские
    0 Выполненных работ
    Елена Л. РЭУ им. Г. В. Плеханова 2009, Управления и коммерции, пре...
    4.8 (211 отзывов)
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно исполь... Читать все
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно использую в работе графический материал (графики рисунки, диаграммы) и таблицы.
    #Кандидатские #Магистерские
    362 Выполненных работы
    Александра С.
    5 (91 отзыв)
    Красный диплом референта-аналитика информационных ресурсов, 8 лет преподавания. Опыт написания работ вплоть до докторских диссертаций. Отдельно специализируюсь на повы... Читать все
    Красный диплом референта-аналитика информационных ресурсов, 8 лет преподавания. Опыт написания работ вплоть до докторских диссертаций. Отдельно специализируюсь на повышении уникальности текста и оформлении библиографических ссылок по ГОСТу.
    #Кандидатские #Магистерские
    132 Выполненных работы
    Анна С. СФ ПГУ им. М.В. Ломоносова 2004, филологический, преподав...
    4.8 (9 отзывов)
    Преподаю англ язык более 10 лет, есть опыт работы в университете, школе и студии англ языка. Защитила кандидатскую диссертацию в 2009 году. Имею большой опыт написания... Читать все
    Преподаю англ язык более 10 лет, есть опыт работы в университете, школе и студии англ языка. Защитила кандидатскую диссертацию в 2009 году. Имею большой опыт написания и проверки (в качестве преподавателя) контрольных и курсовых работ.
    #Кандидатские #Магистерские
    16 Выполненных работ
    Кирилл Ч. ИНЖЭКОН 2010, экономика и управление на предприятии транс...
    4.9 (343 отзыва)
    Работы пишу, начиная с 2000 года. Огромный опыт и знания в области экономики. Закончил школу с золотой медалью. Два высших образования (техническое и экономическое). С... Читать все
    Работы пишу, начиная с 2000 года. Огромный опыт и знания в области экономики. Закончил школу с золотой медалью. Два высших образования (техническое и экономическое). Сейчас пишу диссертацию на соискание степени кандидата экономических наук.
    #Кандидатские #Магистерские
    692 Выполненных работы
    Елена С. Таганрогский институт управления и экономики Таганрогский...
    4.4 (93 отзыва)
    Высшее юридическое образование, красный диплом. Более 5 лет стажа работы в суде общей юрисдикции, большой стаж в написании студенческих работ. Специализируюсь на напис... Читать все
    Высшее юридическое образование, красный диплом. Более 5 лет стажа работы в суде общей юрисдикции, большой стаж в написании студенческих работ. Специализируюсь на написании курсовых и дипломных работ, а также диссертационных исследований.
    #Кандидатские #Магистерские
    158 Выполненных работ
    Татьяна П. МГУ им. Ломоносова 1930, выпускник
    5 (9 отзывов)
    Журналист. Младший научный сотрудник в институте РАН. Репетитор по английскому языку (стаж 6 лет). Также знаю французский. Сейчас занимаюсь написанием диссертации по и... Читать все
    Журналист. Младший научный сотрудник в институте РАН. Репетитор по английскому языку (стаж 6 лет). Также знаю французский. Сейчас занимаюсь написанием диссертации по истории. Увлекаюсь литературой и темой космоса.
    #Кандидатские #Магистерские
    11 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет