Цифровые компетенции потребителей при покупке цифровых продуктов через каналы электронной коммерции

Бесплатно
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0
Шеремеева Анастасия Александровна
Бесплатно
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью диссертации является исследование цифровых компетенций потребителей при покупке цифровых товаров через каналы электронной коммерции.
Задачами диссертации являются: анализ существующей литературы, посвященной цифровым продуктам, электронным платформам продажи, цифровым компетенциям и поведению потребителей и выявление пробелов в существующих исследованиях; выявление и анализ значимых компетенций потребителей при покупке цифровых товаров через каналы электронной коммерции, а также сравнение выявленных компетенций для разных категорий цифровых товаров; описание портретов потребителей цифровых товаров на основе их цифровых компетенций.
Основными результатами работы являются: определение перечня значимых компетенций потребителей при покупке цифровых продуктов их разных категорий, формирование логически обоснованной типологии потребителей на основе их цифровых компетенций, а также рекомендации для дальнейших исследований и практического использования результатов.

CHAPTER 1. LITERATURE REVIEW ……………………………………………………………………………………………………. 8
1.1 1.2 1.3
1.3.1
1.3.2
1.4
1.4.1 1.4.2
DIGITAL PRODUCTS…………………………………………………………………………………………………………………… 8 THE OVERVIEW OF TECH-ENABLED COMMERCE………………………………………………………………………… 13 CONSUMER DIGITAL COMPETENCE …………………………………………………………………………………………… 15
Definition of digital competence…………………………………………………………………………………………… 16
Digital competence frameworks …………………………………………………………………………………………… 17 CONSUMER BEHAVIOR …………………………………………………………………………………………………………….. 22 Definition of consumer behavior………………………………………………………………………………………….. 23 Consumer decision-making models (CDM)…………………………………………………………………………… 24
CHAPTER 2. RESEARCH METHODOLOGY……………………………………………………………………………………….. 32
2.1 RESEARCH APPROACH …………………………………………………………………………………………………………….. 32
2.2 DATA COLLECTION METHODS AND PROCEDURES ………………………………………………………………………. 34
2.3 DATA PROCESSING AND ANALYSIS ……………………………………………………………………………………………. 36
CHAPTER 3. EMPIRICAL RESULTS …………………………………………………………………………………………………… 38
3.1 RESEARCH SAMPLE …………………………………………………………………………………………………………………. 38
3.2 DIGITAL GOODS CATEGORIES ANALYSIS …………………………………………………………………………………… 41
3.3 FACTOR ANALYSIS RESULTS …………………………………………………………………………………………………….. 45
3.4 REGRESSION ANALYSIS OF COMPETENCES INFLUENCING BUYING FREQUENCY …………………………….. 48
3.5 CLUSTER ANALYSIS OF CUSTOMERS ON THE BASIS OF THEIR DIGITAL COMPETENCE ……………………. 55
CHAPTER 4. RESEARCH FINDINGS AND DISCUSSIONS ………………………………………………………………….. 58
4.1 EXPLICIT ANSWERS TO RESEARCH QUESTIONS ………………………………………………………………………….. 58
4.2 THEORETICAL AND MANAGERIAL IMPLICATIONS ………………………………………………………………………. 59
4.3 LIMITATIONS AND RECOMMENDATIONS FOR FURTHER RESEARCH ……………………………………………… 60
CONCLUSION ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 61 REFERENCES……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 63 APPENDIX 1………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 68 APPENDIX 2………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 72 APPENDIX 3………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 78 APPENDIX 4………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 93

Today, the digital world is a part of every aspect of our lives, from how we spend our time to how we manage our money. It changes the usual way of communication, entertainment and getting new information. We become digital consumers who search for products and services not in yellow page catalogs, but in search engines. During recent years, digital technologies have become strongly integrated across all sectors of our society and economy. Not only it became possible to create new types of goods and services but also the whole way various product categories are created, distributed, sold and consumed has undergone dramatic changes. All these provoke online retail market to increase its competitiveness, online sellers create new approaches and models of communication with their customers and, as a consequence, more and more new digital channels continue to appear in order to satisfy modernized needs of the customers.
Despite the fact that digitalization encouraged creating great possibilities for the overall economic growth and evolution of the whole process of retail functioning it also influenced significantly the final consumer. Consumer spending on digital goods has increased dramatically within recent years. Today people not only want to be aware of what goods and services are available for them in the marketplace, their expectations about information available, conditions, quality and format of on-line buying process have been also seriously transformed. All these changes inevitably lead to significant changes of the whole consumption patterns, particularly within such stages as obtaining information, negotiating of specific terms of transactions, making the purchase decision itself, making payments and so on.
However, while there is a lot of literature attempting to answer the question how e- commerce influences the market prices, companies’ business models and their functioning in the new environment in general, much less works tried to go deeper with understanding of the customers itself. In fact, companies are faced with complex radical changes in the implementation of their business, trying to meet all the requirements of online retail, to have time to adopt the best technological trends and so on. Nevertheless, few people take into account the fact that modern consumers also continually face with new conditions on the Internet, with rapidly changing trends and what even more significant with a huge amount of information that is also updating at a breakneck speed. Thus, it cannot be ignored that consumers also need certain skills and knowledge, or even sets of skills and knowledge that would allow them to satisfy their needs in the Internet environment. Why should it be important to companies and online retailers? The extent of utility extracted from consumption different goods and services can directly depend on the level of knowledge base and skill base of consumers and also on efficient usage of all these skills and knowledge. On the other hand, because of the lack of certain sufficient skills, consumers
6
themselves may suffer from their experience in the digital environment, facing negative consequences at different stages of their consumer journey. Since these statements directly relate to the success or failure of the process of consumption in the E-commerce realities, it is difficult to overestimate the relevance and importance of this topic.
Moreover, most of existing papers in this field devoted to studying the online purchasing in the context of ordinary offline goods. However, according to recent report describing the consumption trends of online purchasing prepared by Fiserv in 2019 almost three quarters of all online purchases in the world are for digital goods and services. And not only this segment differs from physical one by inability to touch them but it also entails a number of distinctive characteristics, advantages, and disadvantages that directly affect the process of their consumption online. That is why the study of competencies in the context of this segment of products requires special attention, which this work will try to cover.
Nevertheless, going deeper into the study of digital competencies required for online consumption of digital goods, this work also tries to consider the competencies in the context of various categories of digital goods, which may also imply the presence of different significant competencies.

1 Anna, F., Riina, V., Nuria, R. P., & Yves, P. Background Review for Developing the Digital Competence Framework for Consumers, 2016
2 Armano D. The Marketing Spiral, Logic+Emotion, 2007
3 Atasoy, Ozgun, and Carey K Morewedge. “Digital Goods Are Valued Less Than
Physical Goods.” Journal of Consumer Research 44, no. 6 (September 2018): 1343–57.
https://doi.org/10.1093/jcr/ucx102.
4 Balanskat, A., & Gerthsch, C. A. Digital skills working group. Review of national
curricula and assessing digital competence for students and teachers: Findings from 7
countries. (Brussels: European Schoolnet, 2010)
5 Brečko, B., & Ferrari, A. The digital competence framework for consumers. (Joint
Research Center (JRC) Science for Policy Report, EUR28133EN, 2016)
6 Brynjolfsson, Erik, Yu (Jeffrey) Hu, and Mohammad S. Rahman. 2009. “Battle Of The
Retail Channels: How Product Selection And Geography Drive Cross-Channel
Competition”. Management Science 55 (11): 1755-1765. doi:10.1287/mnsc.1090.1062.
7 Chetty, Krish, Liu Qigui, Nozibele Gcora, Jaya Josie, Li Wenwei, and Chen Fang.
“Bridging the Digital Divide: Measuring Digital Literacy.” Economics: The Open- Access, Open-Assessment E-Journal, 2018. https://doi.org/10.5018/economics- ejournal.ja.2018-23.
8 Chintagunta, Pradeep K., Junhong Chu, and Javier Cebollada. 2012. “Quantifying Transaction Costs In Online/Off-Line Grocery Channel Choice”. Marketing Science 31 (1): 96-114. doi:10.1287/mksc.1110.0678.
9 Court, D., Elzinga, D., Mulder, S., Vetveik, J,O. The consumer decision journey (McKinsey Quarterly, June 2009)
10 Denegri Knott, Janice, and Mike Molesworth. “Concepts and Practices of Digital Virtual Consumption.” Consumption Markets & Culture 13, no. 2 (2013): 109–32. https://doi.org/10.1080/10253860903562130.
11 Deursen, Alexander Van, and Jan Van Dijk. “Internet Skills and the Digital Divide.” New Media & Society 13, no. 6 (June 2010): 893–911. https://doi.org/10.1177/1461444810386774.
12 Edelman, D.C., Singer M. 2015. Competing on Customer Journeys.
https://hbr.org/2015/11/competing-on-customer-journeys
13 Engel J.F., Kollat D.T. & Blackwell R.D. Consumer behaviour, Holt, Rinehart, Winston, New York, 1968
63
14 Eshet, Y. Digital literacy: A conceptual framework for survival skills in the digital era. (Journal of educational multimedia and hypermedia, 13(1), 93-106., 2004)
15 Fradkin, Andrey. 2017. “Search, Matching, And The Role Of Digital Marketplace Design In Enabling Trade: Evidence From Airbnb”. SSRN Electronic Journal. doi:10.2139/ssrn.2939084.
16 Frambach, Ruud T., Henk C.A. Roest, and Trichy V. Krishnan. 2007. “The Impact Of Consumer Internet Experience On Channel Preference And Usage Intentions Across The Different Stages Of The Buying Process”. Journal Of Interactive Marketing 21 (2): 26- 41. doi:10.1002/dir.20079.
17 Gilster, P. Digital literacy. (New York: Wiley Computer Publications, 1997)
18 Goldfarb, Avi, Shane M Greenstein, and Catherine Tucker. 2015. Economic Analysis Of
The Digital Economy.
19 Golubovskaya, T. Digital Literacy Index, (ROCIT, 2015)
20 Goodfellow, Robin. “Literacy, Literacies and the Digital in Higher Education.” Teaching
in Higher Education 16, no. 1 (2011): 131–44.
https://doi.org/10.1080/13562517.2011.544125.
21 Gui, Marco, and Gianluca Argentin. “Digital Skills of Internet Natives: Different Forms
of Digital Literacy in a Random Sample of Northern Italian High School Students.” New Media & Society 13, no. 6 (August 2011): 963–80. https://doi.org/10.1177/1461444810389751.
22 Harris, Lisa, Anne Marie Coles, and Richard Davies. 2003. “Emerging Ethical Perspectives Of E Commerce”. Journal Of Information, Communication And Ethics In Society 1 (1): 39-48. doi:10.1108/14779960380000225.
23 Hatlevik, O.e., G. Ottestad, and I. Throndsen. “Predictors of Digital Competence in 7th Grade: a Multilevel Analysis.” Journal of Computer Assisted Learning 31, no. 3 (January 2015): 220–31. https://doi.org/10.1111/jcal.12065.
24 Helm, Sabrina V., Victoria Ligon, Tony Stovall, and Silvia Van Riper. 2018. “Consumer Interpretations Of Digital Ownership In The Book Market”. Electronic Markets 28 (2): 177-189. doi:10.1007/s12525-018-0293-6.
25 Helm, Sabrina V., Victoria Ligon, Tony Stovall, and Silvia Van Riper. 2018. “Consumer Interpretations Of Digital Ownership In The Book Market”. Electronic Markets 28 (2): 177-189. doi:10.1007/s12525-018-0293-6.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Читать «Цифровые компетенции потребителей при покупке цифровых продуктов через каналы электронной коммерции»

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Мария Б. преподаватель, кандидат наук
    5 (22 отзыва)
    Окончила специалитет по направлению "Прикладная информатика в экономике", магистратуру по направлению "Торговое дело". Защитила кандидатскую диссертацию по специальнос... Читать все
    Окончила специалитет по направлению "Прикладная информатика в экономике", магистратуру по направлению "Торговое дело". Защитила кандидатскую диссертацию по специальности "Экономика и управление народным хозяйством". Автор научных статей.
    #Кандидатские #Магистерские
    37 Выполненных работ
    Ольга Р. доктор, профессор
    4.2 (13 отзывов)
    Преподаватель ВУЗа, опыт выполнения студенческих работ на заказ (от рефератов до диссертаций): 20 лет. Образование высшее . Все заказы выполняются в заранее согласован... Читать все
    Преподаватель ВУЗа, опыт выполнения студенческих работ на заказ (от рефератов до диссертаций): 20 лет. Образование высшее . Все заказы выполняются в заранее согласованные сроки и при необходимости дорабатываются по рекомендациям научного руководителя (преподавателя). Буду рада плодотворному и взаимовыгодному сотрудничеству!!! К каждой работе подхожу индивидуально! Всегда готова по любому вопросу договориться с заказчиком! Все работы проверяю на антиплагиат.ру по умолчанию, если в заказе не стоит иное и если это заранее не обговорено!!!
    #Кандидатские #Магистерские
    21 Выполненная работа
    Дарья С. Томский государственный университет 2010, Юридический, в...
    4.8 (13 отзывов)
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссерт... Читать все
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссертационное исследование, которое сейчас находится на рассмотрении в совете.
    #Кандидатские #Магистерские
    18 Выполненных работ
    Катерина М. кандидат наук, доцент
    4.9 (522 отзыва)
    Кандидат технических наук. Специализируюсь на выполнении работ по метрологии и стандартизации
    Кандидат технических наук. Специализируюсь на выполнении работ по метрологии и стандартизации
    #Кандидатские #Магистерские
    836 Выполненных работ
    Лидия К.
    4.5 (330 отзывов)
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии ... Читать все
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии и педагогики. Написание диссертаций, ВКР, курсовых и иных видов работ.
    #Кандидатские #Магистерские
    592 Выполненных работы
    Сергей Н.
    4.8 (40 отзывов)
    Практический стаж работы в финансово - банковской сфере составил более 30 лет. За последние 13 лет, мной написано 7 диссертаций и более 450 дипломных работ и научных с... Читать все
    Практический стаж работы в финансово - банковской сфере составил более 30 лет. За последние 13 лет, мной написано 7 диссертаций и более 450 дипломных работ и научных статей в области экономики.
    #Кандидатские #Магистерские
    56 Выполненных работ
    Мария М. УГНТУ 2017, ТФ, преподаватель
    5 (14 отзывов)
    Имею 3 высших образования в сфере Экологии и техносферной безопасности (бакалавриат, магистратура, аспирантура), работаю на кафедре экологии одного из опорных ВУЗов РФ... Читать все
    Имею 3 высших образования в сфере Экологии и техносферной безопасности (бакалавриат, магистратура, аспирантура), работаю на кафедре экологии одного из опорных ВУЗов РФ. Большой опыт в написании курсовых, дипломов, диссертаций.
    #Кандидатские #Магистерские
    27 Выполненных работ
    Кормчий В.
    4.3 (248 отзывов)
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    #Кандидатские #Магистерские
    335 Выполненных работ
    Катерина В. преподаватель, кандидат наук
    4.6 (30 отзывов)
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации... Читать все
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации. Опыт работы 7 лет. Всегда на связи и готова прийти на помощь. Вместе удовлетворим самого требовательного научного руководителя. Возможно полное сопровождение: от статуса студента до получения научной степени.
    #Кандидатские #Магистерские
    47 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет