Факторы цифровой трансформации в дочерних компаниях международных компаний в России

Терентьев Даниил Александрович
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Главной целью данной магистерской диссертации является исследование цифровой трансформации в российских дочерних компаниях международных компаний (МНК) и выделение основных факторов, которые определяют логику, стоящую за процессами цифровой трансформации в российской дочерней компании МНК. На основе текущей академической литературы по данной теме была определена необходимая область изучения. Практическое исследование основано на 12 интервью, полученных у менеджеров и консультантов, работающих на проектах цифровой трансформации российских дочерних компаний международных компаний. Основные результаты исследования показывают текущее бизнес окружение российской дочерней компании в период цифровой трансформации и выделяют основные факторы адаптации цифровой трансформации в России.

INTRODUCTION …………………………………………………………………………………………………….7
CHAPTER 1. Theoretical background…………………………………………………………………………9
2.1. Literature review………………………………………………………………………………………………. 9
2.1.1. Basic concept and definition. Definition of digital transformation. ………………….. 9
2.1.2. Phases of digital transformation ………………………………………………………………… 10
2.1.3. Business environment of digital transformation…………………………………………… 12
2.1.4. Subsidiaries and Headquarter relations Role of subsidiary in Digital
transformation process……………………………………………………………………………………………. 14
2.1.5. Digital transformation within MNC and subsidiaries……………………………………. 17
2.1.6. Research gap…………………………………………………………………………………………… 20
2.1.7. Research goal and aims of the study. …………………………………………………………. 20
2.2. Methodology………………………………………………………………………………………………….. 22
2.2.1. Research design ………………………………………………………………………………………. 22
2.2.2. Research methods ……………………………………………………………………………………. 22
2.2.3. Data collection process…………………………………………………………………………….. 24
2.2.4. Potential limitations of the research …………………………………………………………… 27
2.3. Summary of the chapter…………………………………………………………………………………… 27 CHAPTER 2. Empirical study ………………………………………………………………………………….29
3.1. Findings ………………………………………………………………………………………………………… 29
3.1.1. General project description……………………………………………………………………….. 29
3.1.2. Digital transformation strategy in the MNC and subsidiaries. ……………………….. 30
3.1.3. MNC hierarchies when conducting digital transformation processes. …………….. 31
3.1.4. Russian market peculiarities in the scope of the global MNC digital
transformation process……………………………………………………………………………………………. 34 3.1.5. Managerial practices of Russian subsidiaries for global digital transformation adoption. 36
3.1.6. Adoption policies…………………………………………………………………………………….. 36
3.1.7. Organizational changes…………………………………………………………………………….. 38
3.2. Findings discussion…………………………………………………………………………………………. 40 5
3.
3.2.1. Theoretical Contribution…………………………………………………………………………… 43
3.2.2. Managerial Implications …………………………………………………………………………… 44
3.2.3. Limitations and future research …………………………………………………………………. 44
REFERENCES ………………………………………………………………………………………………………………46

At the moment, the business world is digital. Or becomes so. Faced with the need to be flexible to change and meet rapidly changing trends in consumption, companies are pursuing strategic digital transformation initiatives. From the McKinsey study (McKinsey, 2020), about 80% of companies have started digital transformation in the last 5 years. However, the transformation process is not easy. Only 30% of companies have successfully carried out digital transformation, and companies with more than 50,000 employees are 3 times less. This means that companies are experiencing serious difficulties but the benefits of implementing digital transformation strategies significantly exceed all the obstacles to the transformation of the organization. (de la Boutetière, Montagner, 2018)
Digital transformation as a phenomenon in various aspects began to be studied almost immediately after the beginning of a broad process of digital technology implementation. We can conclude that the topic of digital transformation is already well studied.( Talafidaryani, 2021) The stages that an organization must go through in order to embark on the path of digital transformation are well described. Also, a lot of academic literature is devoted to creating a digital environment necessary for the synergistic work of business and digital tools. The large share of attention was focused on technological issues and discussion of the effects of implementation from them. The standardization aspect is often one of the main areas necessary for an effective digitalization strategy.
However, a third of companies faced problems of organizational unpreparedness for digital transformation. This has particularly affected companies with strict hierarchies and well- established processes, such as multinational corporations. And from the literature review, it is noticeable that the research on digital transformation within a scope of MNC hierarchy is limited. At the same time, MNC’s relations with its subsidiaries are quite a complex mechanism in themselves. Similar relationships have been studied before. But from these studies, we can conclude that regional specificity is a serious factor in these relations. At the same time, MNC’s relations with its Russian subsidiaries have been studied only in a limited way. This is especially true for the study of relatively new process of digital transformation.
The main goal of the study is to study the features of digital transformation in the Russian subsidiaries of MNC, to understand what influences and what actions ensure the implementation of digital transformation.
As for the object of the study this thesis presents a study of MNC companies listed in the Forbes Global 2000 that have headquarter geographically based outside the Russian Federation 7
with large subsidiary in Russian Federation upon Russian jurisdiction without limitations of organizational form.
In order to focus on the selected issues, the following research questions were formulated:
RQ1 What is the global Digital Transformation process in the Russian subsidiaries prospective? RQ2 What are the Russian subsidiaries’ positions in the hierarchy of the global MNC digital transformation process?
RQ3 What is Russian market peculiarities in the scope of the global MNC digital transformation process?
RQ4 What managerial practices of Russian subsidiaries are important in the adoption of the strategic digital transformation initiatives?
This work follows the following structure consisting of 4 parts. The Chapter 1 reviews the literature on digital transformation, the relationships within MNC between headquarters and subsidiaries, and the existing practices on digital transformation processes in subsidiaries. The Chapter 2 shows the research methodology: research methods, data analysis techniques, and interview design. The Chapter 3 shows the findings made during the study. The Chapter 4 summarizes the results, shows the implications and possible future directions of research.

Ancarani, A., & Mauro, C. Di. (2018). Digitalisierung im Einkauf. Digitalisierung Im Einkauf, February. https://doi.org/10.1007/978-3-658-16909-1
Barefoot, K., Curtis, D., Jolliff, W., & Nicholson, Jessica R. Omohundro, R. (2018). Defining and Measuring the Digital Economy. US Department of Commerce Bureau of Economic Analysis, Washington, DC, 1–24. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1081/ERC- 200027380
Boneva, M. (2018). Challenges related to the digital transformation of business companies.
Innovation Management, Entrepreneurship and Sustainability 2018 Proceedings of the 6th International Conference, May 2018, 101–114. https://www.ceeol.com/search/chapter- detail?id=690762
Danailova, D. (2019). Digital Transformation: A Study on the Role of IT Capacity and Executive Sponsorship in Achieving Digital Maturity. Master Thesis, July, 1–80.
Della Peruta, M. R., Del Giudice, M., Lombardi, R., & Soto-Acosta, P. (2018). Open Innovation, Product Development, and Inter-Company Relationships Within Regional Knowledge Clusters. Journal of the Knowledge Economy, 9(2), 680–693. https://doi.org/10.1007/s13132-016-0356-x
De Beule, F., & Van Beveren, I. (2019). Sources of open innovation in foreign subsidiaries: An enriched typology. International Business Review, 28(1), 135–147. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2018.08.005
de la Boutetière, H., Montagner, A., & Reich, A. (2018). Unlocking success in digital transformations. McKinsey & Company, October, 1–14. https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/unlocking- success-in-digital-transformations
Ekman, P., Thilenius, P., Thompson, S., & Whitaker, J. (2019). Digital transformation of global business processes: the role of dual embeddedness. Business Process Management Journal, 26(2), 570–592. https://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2019-0080
Ekman, P., Thilenius, P., Thompson, S., & Whitaker, J. (2019). Digital transformation of global business processes: the role of dual embeddedness. Business Process Management Journal, 26(2), 570–592. https://doi.org/10.1108/BPMJ-02-2019-0080
Enright, M. J., & Subramanian, V. (2007). An organizing framework for MNC subsidiary typologies. Management International Review, 47(6), 895–924. https://doi.org/10.1007/s11575-007-0057-6
Fernández-Rovira, C., Álvarez Valdés, J., Molleví, G., & Nicolas-Sans, R. (2021). The digital transformation of business. Towards the datafication of the relationship with customers. Technological Forecasting and Social Change, 162(September 2020), 120339. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120339
46
Talafidaryani, M., Jalali, S. M. J., & Moro, S. (2021). Digital transformation: Toward new research themes and collaborations yet to be explored. Business Information Review. https://doi.org/10.1177/0266382120986035
Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Qi Dong, J., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122(September), 889–901. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.022
Jebb, A. T., Parrigon, S., & Woo, S. E. (2017). Exploratory data analysis as a foundation of inductive research. Human Resource Management Review, 27(2), 265–276. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2016.08.003
Gurkov, I., & Filippov, S. (2013). Innovation Management in Russia’s Foreign Manufacturing Subsidiaries: A Pilot Exploration of Creation and Implementation of Effective Innovation Routines. SSRN Electronic Journal. https://doi.org/10.2139/ssrn.2214837
Gurkov, I. (2015). Russian Manufacturing Subsidiaries of Western Multinational Corporations: Support from Parents and Cooperation with Sister-Subsidiaries. Journal of East-West Business, 21(3), 157–181. https://doi.org/10.1080/10669868.2015.1042619
Kostova, T., Marano, V., & Tallman, S. (2016). Headquarters-subsidiary relationships in MNCs: Fifty years of evolving research. Journal of World Business, 51(1), 176–184. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2015.09.003
Kretschmer, T., & Khashabi, P. (2020). Digital Transformation and Organization Design: An Integrated Approach. California Management Review, 62(4), 86–104. https://doi.org/10.1177/0008125620940296
Keil, M., & Tiwana, A. (2005). Beyond cost: The drivers of COTS application value. IEEE Software, 22(3), 64–69. https://doi.org/10.1109/MS.2005.58
Mayrhofer, U., & Prange, C. (2015). Multinational Corporations (MNCs) and Enterprises (MNEs). Wiley Encyclopedia of Management, November, 1–5. https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom060148
Mortara, L., & Minshall, T. (2011). How do large multinational companies implement open innovation? Technovation, 31(10–11), 586–597. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2011.05.002
Mudambi, R., Pedersen, T., & Andersson, U. (2014). How subsidiaries gain power in multinational corporations. Journal of World Business, 49(1), 101–113. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2013.02.001
Verina, N., & Titko, J. (2019). Digital transformation: conceptual framework. May. https://doi.org/10.3846/cibmee.2019.073
Vrontis, D., Thrassou, A., & Lamprianou, I. (2009). International marketing adaptation versus standardisation of multinational companies. International Marketing Review, 26(4), 477– 500. https://doi.org/10.1108/02651330910971995
47

Oliveira, L., Fleury, A., & Fleury, M. T. (2021). Digital power: Value chain upgrading in an age of digitization. International Business Review, February. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101850
Schallmo, D. R. A., & Williams, C. A. (2018). History of Digital Transformation. January, 3–8. https://doi.org/10.1007/978-3-319-72844-5_2
Sestino, A., Prete, M. I., Piper, L., & Guido, G. (2020). Internet of Things and Big Data as enablers for business digitalization strategies. Technovation, 98(August), 102173. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102173
Introduction to Qualitative Research Methods December 2015 Authors- Arthur Cropley. (n.d.).
Ivančić, L., Vukšić, V., & Spremić, M. (2019). Mastering the Digital Transformation Process: Business Practices and Lessons Learned. Technology Innovation Management Review, 9(2), 36–50. https://doi.org/10.22215/timreview/1217
Jones, M. D., Hutcheson, S., & Camba, J. D. (2021). Past, present, and future barriers to digital transformation in manufacturing: A review. Journal of Manufacturing Systems, November 2020. https://doi.org/10.1016/j.jmsy.2021.03.006
AWS, S. A. (2020). the 2020 Digital Transformation. 28.
Lipsmeier, A., Kühn, A., Joppen, R., & Dumitrescu, R. (2020). Process for the development of a
digital strategy. Procedia CIRP, 88, 173–178. https://doi.org/10.1016/j.procir.2020.05.031
Reis, J., Amorim, M., Melão, N., Cohen, Y., & Rodrigues, M. (2020). Digitalization: A Literature Review and Research Agenda. March, 443–456. https://doi.org/10.1007/978-3- 030-43616-2_47
Reilly, M., & Sharkey Scott, P. (2014). Subsidiary driven innovation within shifting MNC structures: Identifying new challenges and research directions. Technovation, 34(3), 190– 202. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2013.11.004
Yamin, M., & Andersson, U. (2011). Subsidiary importance in the MNC: What role does internal embeddedness play? International Business Review, 20(2), 151–162. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2010.07.005
Ferraris, A., Bogers, M. L. A. M., & Bresciani, S. (2020). Subsidiary innovation performance: Balancing external knowledge sources and internal embeddedness. Journal of International Management, 26(4), 100794. https://doi.org/10.1016/j.intman.2020.100794
Lee, J. Y., Jiménez, A., & Bhandari, K. R. (2020). Subsidiary roles and dual knowledge flows between MNE subsidiaries and headquarters: The moderating effects of organizational governance types. Journal of Business Research, 108(October 2019), 188–200. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.10.065
Wang, E. T. G., & Chen, J. H. F. (2006). The influence of governance equilibrium on ERP project success. Decision Support Systems, 41(4), 708–727. https://doi.org/10.1016/j.dss.2004.10.005
48

McKinsey & Company. (2020). The recovery will be digital. McKinsey Global Publishing, August, 172. https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Business Functions/McKinsey Digital/Our Insights/How six companies are using technology and data to transform themselves/The-next-normal-the-recovery-will-be-digital.pdf
Thompson, S., Ekman, P., Selby, D., & Whitaker, J. (2014). A model to support IT infrastructure planning and the allocation of IT governance authority. Decision Support Systems, 59(1), 108–118. https://doi.org/10.1016/j.dss.2013.10.010
Tippmann, E., Sharkey Scott, P., Reilly, M., & O’Brien, D. (2018). Subsidiary coopetition competence: Navigating subsidiary evolution in the multinational corporation. Journal of World Business, 53(4), 540–554. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2018.02.006
Zaborek, P. (2014). Qualitative and Quantitative Research Methods in Management Science. Journal of Physical and Logistics Management, 7(34), 565–578. https://doi.org/10.13140/2.1.1413.4725

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Дмитрий Л. КНЭУ 2015, Экономики и управления, выпускник
    4.8 (2878 отзывов)
    Занимаю 1 место в рейтинге исполнителей по категориям работ "Научные статьи" и "Эссе". Пишу дипломные работы и магистерские диссертации.
    Занимаю 1 место в рейтинге исполнителей по категориям работ "Научные статьи" и "Эссе". Пишу дипломные работы и магистерские диссертации.
    #Кандидатские #Магистерские
    5125 Выполненных работ
    Елена Л. РЭУ им. Г. В. Плеханова 2009, Управления и коммерции, пре...
    4.8 (211 отзывов)
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно исполь... Читать все
    Работа пишется на основе учебников и научных статей, диссертаций, данных официальной статистики. Все источники актуальные за последние 3-5 лет.Активно и уместно использую в работе графический материал (графики рисунки, диаграммы) и таблицы.
    #Кандидатские #Магистерские
    362 Выполненных работы
    Екатерина Б. кандидат наук, доцент
    5 (174 отзыва)
    После окончания института работала экономистом в системе государственных финансов. С 1988 года на преподавательской работе. Защитила кандидатскую диссертацию. Преподав... Читать все
    После окончания института работала экономистом в системе государственных финансов. С 1988 года на преподавательской работе. Защитила кандидатскую диссертацию. Преподавала учебные дисциплины: Бюджетная система Украины, Статистика.
    #Кандидатские #Магистерские
    300 Выполненных работ
    Анастасия Б.
    5 (145 отзывов)
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическо... Читать все
    Опыт в написании студенческих работ (дипломные работы, магистерские диссертации, повышение уникальности текста, курсовые работы, научные статьи и т.д.) по экономическому и гуманитарному направлениях свыше 8 лет на различных площадках.
    #Кандидатские #Магистерские
    224 Выполненных работы
    Лидия К.
    4.5 (330 отзывов)
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии ... Читать все
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии и педагогики. Написание диссертаций, ВКР, курсовых и иных видов работ.
    #Кандидатские #Магистерские
    592 Выполненных работы
    Егор В. кандидат наук, доцент
    5 (428 отзывов)
    Здравствуйте. Занимаюсь выполнением работ более 14 лет. Очень большой опыт. Более 400 успешно защищенных дипломов и диссертаций. Берусь только со 100% уверенностью. Ск... Читать все
    Здравствуйте. Занимаюсь выполнением работ более 14 лет. Очень большой опыт. Более 400 успешно защищенных дипломов и диссертаций. Берусь только со 100% уверенностью. Скорее всего Ваш заказ будет выполнен раньше срока.
    #Кандидатские #Магистерские
    694 Выполненных работы
    Виктор В. Смоленская государственная медицинская академия 1997, Леч...
    4.7 (46 отзывов)
    Имеют опыт грамотного написания диссертационных работ по медицине, а также отдельных ее частей (литературный обзор, цели и задачи исследования, материалы и методы, выв... Читать все
    Имеют опыт грамотного написания диссертационных работ по медицине, а также отдельных ее частей (литературный обзор, цели и задачи исследования, материалы и методы, выводы).Пишу статьи в РИНЦ, ВАК.Оформление патентов от идеи до регистрации.
    #Кандидатские #Магистерские
    100 Выполненных работ
    Анна К. ТГПУ им.ЛН.Толстого 2010, ФИСиГН, выпускник
    4.6 (30 отзывов)
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помог... Читать все
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помогала студентам, вышедшим на меня по рекомендации.
    #Кандидатские #Магистерские
    37 Выполненных работ
    Катерина В. преподаватель, кандидат наук
    4.6 (30 отзывов)
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации... Читать все
    Преподаватель одного из лучших ВУЗов страны, научный работник, редактор научного журнала, общественный деятель. Пишу все виды работ - от эссе до докторской диссертации. Опыт работы 7 лет. Всегда на связи и готова прийти на помощь. Вместе удовлетворим самого требовательного научного руководителя. Возможно полное сопровождение: от статуса студента до получения научной степени.
    #Кандидатские #Магистерские
    47 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет