Стратегическая роль менеджеров среднего звена в разработке и внедрении проектов цифровой трансформации

Иванов Кирилл Вадимович
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Главной целью магистерской диссертации является исследование стратегического участия менеджмента среднего звена в разработке и внедрении проектов цифровой трансформации, а также определение ролей и действий, которые имеют наибольшее влияние на успешное внедрение таких проектов. Для достижения данной цели был проведен анализ связанных с темой существующих научных работ и на их основе была разработана новая и подходящая для исследования структура. На ее основе были собраны и проанализированы данные по стратегическому поведению менеджмента среднего звена в контексте цифровой трансформации через призму опыта управленческих консультантов. Главные результаты исследования включают в себя определение стратегических ролей и действий менеджеров среднего звена, присутствующих на проектах цифровой трансформации, а также оценка важности конкретных ролей и действий для успешного внедрения таких проектов.

Introduction ………………………………………………………………………………………………………………..5 Chapter 1. Literature review …………………………………………………………………………………………..8
1.1 Digital Transformation research overview………………………………………………………………..8
1.1.1. Definition …………………………………………………………………………………………………….8 1.1.2. Phases of digital initiatives ……………………………………………………………………………10 1.1.3. Strategic Imperatives of digital transformation …………………………………………………11
1.2. Strategic roles of middle managers in organizations ………………………………………………..14
1.2.1. Middle management perspective research………………………………………………………..14 1.2.2. Middle managers foster corporate entrepreneurship in organizations ……………………17 1.2.3. Four key strategic roles of middle managers …………………………………………………….19 1.2.4. Fifth strategic role: Leadership ………………………………………………………………………22 1.2.5. Consideration of other strategic roles………………………………………………………………25
1.3. Research gap & questions …………………………………………………………………………………..27
Chapter 2. Methodology………………………………………………………………………………………………29
2.1. Research philosophy and approach ………………………………………………………………………29 2.2. Research methods ……………………………………………………………………………………………..31 2.3. Data and respondents …………………………………………………………………………………………34 2.4. Data collection………………………………………………………………………………………………….35 2.5. Interview design ……………………………………………………………………………………………….36 2.6. Data analysis…………………………………………………………………………………………………….38 2.7. Limitations of the research………………………………………………………………………………….40
Chapter 3. Findings …………………………………………………………………………………………………….42
3.1. Common characteristics of the projects …………………………………………………………………42 3.2. Implementing deliberate strategy …………………………………………………………………………44 3.3. Facilitating adaptability………………………………………………………………………………………52 3.4. Synthesizing information ……………………………………………………………………………………61 3.5. Championing alternatives……………………………………………………………………………………65 3.6. Leadership ……………………………………………………………………………………………………….72 3.7. Importance of strategic roles ……………………………………………………………………………….82
Chapter 4. Discussion of findings and implications ………………………………………………………….85
4.1. Summary of the results ………………………………………………………………………………………85 4.2. Theoretical and practical implications …………………………………………………………………..90
4.3. Direction for future research ……………………………………………………………………………….92
References ………………………………………………………………………………………………………………..93 Appendix 1. Interview guideline …………………………………………………………………………………100 Appendix 2. Excel survey to evaluate importance of strategic roles and activities………………..103

Digitization is not a new phenomenon and it is happening in every part of the society. However, in recent years many companies initiated so called “digital transformation” initiatives. Despite the agreed-on vagueness of the term it is commonly used to describe all types of digital related corporate change projects from integration of digital tools into everyday business processes to full-scale organizational restructurations (McKinsey, 2017). According to McKinsey (2018) 8 out of 10 companies in S&P500 have undertaken digital transformation efforts in the period of 2013 – 2018. Most vivid examples include companies like General Electric, ING, Disney and Lego (KMDA, 2018). Though, historically, less than 30% percent of digital transformational activities
bring the results which fulfill all the stated targets (McKinsey Global Survey, 2012; 2014; 2016;
2018).
Information Systems (IS) research has long been studying initiatives covering changes
related to information technologies (IT) in the organizations. Significant attention was given to the importance of top management support and to the role that end users play in the technology implementation. However, IS research almost completely ignored the role that middle managers play in digital transformation. From the perspective of general management research, even though there are papers focusing on the middle management roles in different change types (Wooldridge, 2008), digital transformation projects have been largely neglected. Though, there are occasional studies, that highlight middle management importance for digital transformation development, almost none have explored this involvement in depth (Buss, 2011; Tabrizi, 2014; Ukil and Akkas, 2016; Jaoua, 2018).
In the research literature strategic contributions of middle managers are well recognized.
Middle managers are positioned between the operationally focused front-line managers and strategically focused executive managers which allows them to develop and promote innovative actionable ideas (Dougherty and Hardy, 1996), increase effectiveness in reaching companies’ targets (Floyd and Wooldridge, 1997) and execute strategic plans (Floyd and Wooldridge, 1992).
However, there is a research gap in the research of middle management strategic role in the development of digital transformation projects. Even though the topic of digital transformation has gained a lot of attention in the recent years there is a lack of studies that explore strategic role
of middle managers in the strategy formulation and implementation in such projects. The only
5
relevant identified study was conducted by Paavola et al (2017) which was a case study of a Finish public sector company. Other digital transformation studies did not explore the topic of middle
management involvement in depth, though, acknowledging their role in the creation of emergent strategies (Chanias and Hess, 2016; Hirte and Sieger, 2018; Kolbjørnsrud et al., 2017). Additionally, the role of management was identified to be crucial for the success of such projects and even superior to the technological issues that companies face (Kane, 2019).
Current study is a response to both the lack of relevant studies and a response to Floyd and Wooldridge (2012) call for additional research about strategic role of middle managers in the transformational projects.
The main goal of the research is to explore involvement of middle managers in strategy
formulation and implementation in digital transformation change projects and evaluate the importance of middle management strategic roles and strategic activities for projects’ successful implementation.
Objectives of the thesis are to investigate presence of middle management strategic roles and associated with them activities in the digital transformation projects and evaluate their importance for the successful projects’ implementation.
To address the abovementioned problem and achieve the main goal of the research the following research questions will be stated:
RQ1: Which middle management strategic roles are applied in digital transformation projects?
RQ2: Which key activities are associated with each middle management strategic role in digital transformation projects?
RQ3: How important is each middle management strategic role for the successful implementation of digital transformation projects?
RQ4: Which middle management strategic activities within each strategic role are important for the successful implementation of digital transformation projects?
Thesis is structured in 4 chapters. Chapter 1 will explore previous literature on the topics of digital transformation and strategic involvement of middle managers in the strategy formulation and implementation in general and with the focus on change projects and digital transformation
projects in particular. Chapter 2 will present the methodology applied in the thesis explaining the
chosen approach, research methods, sampling criteria for the respondents, used techniques of data
6

analysis, interview design and limitations of the research. In Chapter 3 findings from the data will be presented following the structure of the chosen theoretical framework. Chapter 4 will
summarize findings, present answers to the research questions, discuss theoretical and practical implications of the thesis and provide a direction for future research.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Дарья С. Томский государственный университет 2010, Юридический, в...
    4.8 (13 отзывов)
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссерт... Читать все
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссертационное исследование, которое сейчас находится на рассмотрении в совете.
    #Кандидатские #Магистерские
    18 Выполненных работ
    Юлия К. ЮУрГУ (НИУ), г. Челябинск 2017, Институт естественных и т...
    5 (49 отзывов)
    Образование: ЮУрГУ (НИУ), Лингвистический центр, 2016 г. - диплом переводчика с английского языка (дополнительное образование); ЮУрГУ (НИУ), г. Челябинск, 2017 г. - ин... Читать все
    Образование: ЮУрГУ (НИУ), Лингвистический центр, 2016 г. - диплом переводчика с английского языка (дополнительное образование); ЮУрГУ (НИУ), г. Челябинск, 2017 г. - институт естественных и точных наук, защита диплома бакалавра по направлению элементоорганической химии; СПХФУ (СПХФА), 2020 г. - кафедра химической технологии, регулирование обращения лекарственных средств на фармацевтическом рынке, защита магистерской диссертации. При выполнении заказов на связи, отвечаю на все вопросы. Индивидуальный подход к каждому. Напишите - и мы договоримся!
    #Кандидатские #Магистерские
    55 Выполненных работ
    Анна К. ТГПУ им.ЛН.Толстого 2010, ФИСиГН, выпускник
    4.6 (30 отзывов)
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помог... Читать все
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помогала студентам, вышедшим на меня по рекомендации.
    #Кандидатские #Магистерские
    37 Выполненных работ
    Дмитрий К. преподаватель, кандидат наук
    5 (1241 отзыв)
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполня... Читать все
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполняю уже 30 лет.
    #Кандидатские #Магистерские
    2271 Выполненная работа
    Мария А. кандидат наук
    4.7 (18 отзывов)
    Мне нравится изучать все новое, постоянно развиваюсь. Могу написать и диссертацию и кандидатскую. Есть опыт в различных сфера деятельности (туризм, экономика, бухучет... Читать все
    Мне нравится изучать все новое, постоянно развиваюсь. Могу написать и диссертацию и кандидатскую. Есть опыт в различных сфера деятельности (туризм, экономика, бухучет, реклама, журналистика, педагогика, право)
    #Кандидатские #Магистерские
    39 Выполненных работ
    Андрей С. Тверской государственный университет 2011, математический...
    4.7 (82 отзыва)
    Учился на мат.факе ТвГУ. Любовь к математике там привили на столько, что я, похоже, никогда не перестану этим заниматься! Сейчас работаю в IT и пытаюсь найти время на... Читать все
    Учился на мат.факе ТвГУ. Любовь к математике там привили на столько, что я, похоже, никогда не перестану этим заниматься! Сейчас работаю в IT и пытаюсь найти время на продолжение диссертационной работы... Всегда готов помочь! ;)
    #Кандидатские #Магистерские
    164 Выполненных работы
    Кормчий В.
    4.3 (248 отзывов)
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    #Кандидатские #Магистерские
    335 Выполненных работ
    Татьяна С. кандидат наук
    4.9 (298 отзывов)
    Большой опыт работы. Кандидаты химических, биологических, технических, экономических, юридических, философских наук. Участие в НИОКР, Только актуальная литература (пос... Читать все
    Большой опыт работы. Кандидаты химических, биологических, технических, экономических, юридических, философских наук. Участие в НИОКР, Только актуальная литература (поставки напрямую с издательств), доступ к библиотеке диссертаций РГБ
    #Кандидатские #Магистерские
    551 Выполненная работа
    Алёна В. ВГПУ 2013, исторический, преподаватель
    4.2 (5 отзывов)
    Пишу дипломы, курсовые, диссертации по праву, а также истории и педагогике. Закончила исторический факультет ВГПУ. Имею высшее историческое и дополнительное юридическо... Читать все
    Пишу дипломы, курсовые, диссертации по праву, а также истории и педагогике. Закончила исторический факультет ВГПУ. Имею высшее историческое и дополнительное юридическое образование. В данный момент работаю преподавателем.
    #Кандидатские #Магистерские
    25 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет