Влияние предпринимательской ориентации и управленческих инноваций на результаты деятельности бизнеса на примере финских компаний

Киреева Полина Сергеевна
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

В настоящее время компании активно внедряют новые практики и процессы в организации с целью повышения производительности, прибыльности и эффективности. Актуальность этих действий резко возросла, особенно в последнее время, в связи с пандемией коронавируса и полной изоляцией большинства городов. Данное исследование направлено на поиск правильной связи между управленческими инновациями, предпринимательской ориентацией и результатами деятельности фирмы.
В исследовании анализируются данные опроса 325 компаний, работающих в Финляндии, с использованием моделирования структурными уравнениями (SEM). Для изучения взаимосвязи между управленческими инновациями, предпринимательской ориентацией и результатами деятельности фирмы были рассмотрены две теоретические модели, в которых управленческие инновации выступают в качестве модератора и медиатора. Эти две модели были построены и проанализированы с помощью программного обеспечения SPSS AMOS. В результате было установлено, что (1) предпринимательская ориентация оказывает значительное положительное влияние на управленческие инновации; (2) управленческие инновации усиливают влияние предпринимательской ориентации на финансовые показатели деятельности фирмы; (3) управленческие инновации оказывают косвенное влияние на стратегические показатели и результаты деятельности компании в сравнении с конкурентами.

1.
INTRODUCTION …………………………………………………………………………………………………11
1.1. Problem Statement……………………………………………………………………………………………13
1.2. Empirical research strategy ……………………………………………………………………………….13
1.3. Research Methodology ……………………………………………………………………………………..14
1.4. Definitions ………………………………………………………………………………………………………14
1.5. Delimitations …………………………………………………………………………………………………..15
1.6. Research structure…………………………………………………………………………………………….15
ENTREPRENEURIAL ORIENTATION ……………………………………………………………….16
2.1. The term of entrepreneurial orientation……………………………………………………………….17
2.2. Dimensions of entrepreneurial orientation …………………………………………………………..17
2.2.1. Autonomy ………………………………………………………………………………………………..17
2.2.2. Risk-taking……………………………………………………………………………………………….18
2.2.3. Proactiveness ……………………………………………………………………………………………18
2.2.4. Competitive aggressiveness………………………………………………………………………..19
2.2.5. Innovativeness ………………………………………………………………………………………….19
MANAGEMENT INNOVATION…………………………………………………………………………..20
3.1. The term of management innovation…………………………………………………………………..20
3.2. Drivers of management innovation …………………………………………………………………….22
3.2.1. Organisational drivers………………………………………………………………………………..22
3.2.2. Managerial drivers …………………………………………………………………………………….23
3.2.3. Environmental drivers ……………………………………………………………………………….24
3.3. Outcomes of management innovation …………………………………………………………………24 FIRM PERFORMANCE ……………………………………………………………………………………….25
4.1. Financial Performance ………………………………………………………………………………………26
4.2. Strategic Performance……………………………………………………………………………………….26
4.3. Performance against competitors………………………………………………………………………..27
RELATIONSHIP BETWEEN EO, MI AND FIRM PERFORMANCE …………………..27
5.1. Entrepreneurial orientation and firm performance ………………………………………………..27
5.2. Moderation effect of management innovation………………………………………………………28
2.
3.
4.
5.
6
6.
5.3. Mediation effect of management innovation………………………………………………………..30
RESEARCH DESIGN……………………………………………………………………………………………33
6.1. Data collection and sample………………………………………………………………………………..33
6.2. Key constructs …………………………………………………………………………………………………34
6.3. Methodology ……………………………………………………………………………………………………34
6.4. Data analysis ……………………………………………………………………………………………………36
6.5. Validity and reliability ………………………………………………………………………………………39
6.5.1. Convergent validity …………………………………………………………………………………..40
6.5.2. Discriminant validity …………………………………………………………………………………43
6.5.3. Construct reliability …………………………………………………………………………………..44
6.5.4. Composite reliability …………………………………………………………………………………44
FINDINGS…………………………………………………………………………………………………………….45
7.1. Model specification ………………………………………………………………………………………….45
7.2. Management innovation as a moderator………………………………………………………………46
7.3. Management innovation as a mediator ………………………………………………………………..50
DISCUSSIONS AND CONCLUSIONS…………………………………………………………………..56
8.1. Summary …………………………………………………………………………………………………………56
8.2. Theoretical contribution ……………………………………………………………………………………60
8.3. Managerial implications ……………………………………………………………………………………61
8.4. Limitations and future research directions …………………………………………………………..62
7.
8.
REFERENCES …………………………………………………………………………………………………………….64 APPENDICES………………………………………………………………………………………………………………72

Modern, rapidly changing markets require rapid and high-quality innovations in the management process. More and more companies are now moving to self-managing teams, home offices, introducing modern technologies into team-management communications, and moving away from traditional organisational structures. In this term, the importance of management innovations within a company becomes more significant and needs closer investigation.
Management innovation is a term used to measure the significant new change in the organisational practices, directed to the organisational aims, strategy and decision making results (Hecker and Ganter, 2013). The term refers to the implementation of novel managerial practices, processes and procedures, such as implementing remote work, modern technologies for efficient communication within an organisation, and self-managing teams. Indeed, many companies nowadays try to move away from traditional organisational structures and processes to novel one in order to increase both motivation and productivity among employees. For example, self- managing teams are authorized to make decisions on the workplace autonomously, thus, they usually combine skills and experience of all the teammates to improve the project or product, change trajectory, or monitor deviations. It significantly differs from the traditional managerial hierarchy, in which manager has to get alignments from different departments in order to finish a project and spend much time to do that.
Besides, in term of pandemic coronavirus implementing new management processes become a need in many organisations: due to strong governmental restrictions companies had to shift to completely or partially remote work and search for other opportunities to operate efficiently despite the epidemiological situation. Despite this shifting was necessary, It lead to many advantages for companies, such as increased productivity. Indeed, as employees are working from home they have more time, more flexible schedule and less distractions from working process. Companies at the same time reduce the costs, for example on office rent or overhead, and focus on the profit improvement.
Although the term management innovation exists for a relatively long period, the number of studies dedicated to this topic is limited. Besides, most of the studies provide theoretical models and contributions rather than practical research based on the particular data. However, quantitative studies usually test the models with management innovation mainly based on either a small sample or a specific set of observations. For example, the research introduced by Mol and Birkinshaw
11
(2009) includes only large companies operating in Great Britain. Thus, in order to check the stability of these findings, the stated hypotheses could be tested on a larger or significantly different sample: companies operating in different regions, industries, or small and medium enterprises.
From the strategic management perspective it is highly important to understand how implementing of new different practises in organisations affects firm performance in various ways: for instance, directly and indirectly. Although, firm performance refers to traditional quantitative approaches to measure organisational performance measurement, last decades provide a high attention to the development and measurement of both financial and non-financial performance, that used for monitoring and reporting the business performance (Otley, 2002). The incentive for these research directions comes from bottom and the top of the organization. From the one hand, financial indicators are inevitable in more senior levels, since they provide basic information about companies’ performance: profits, sales, sales growth, and others. Indeed, any companies both public and private have to exist within financial constraints in order to deliver the information about a particular company to its stakeholders.
At the same time, operational levels requires to measure the firm performance via non- financial indicators. Indeed, recent research also highlight increasing recognition of others factors (mostly of non-financial indicators), which help to evaluate performance in a more efficient way and drive future business performance. In this term, the following factors could be used to measure a firm performance (Otley, 2002): market share, productivity, product leadership, personnel development, employee attitudes, public responsibility. Thus, different sets of non-financial measures could be used regarding the different industries and company’s specific. However, it becomes clear now that these indicators are the necessary part to more accurate measure the firm performance.
More than that, management innovation relates to a firm-level entrepreneurship: the role of introducing new practices and processes for development innovations, economic growth and organisation efficiency was previously considered by Schumpeter (1934, 1943) and developed by Walker et al. (2015). However, these studies considered this relationship only from theoretical perspective, without practical evidence of this phenomena. Besides, new reality (due to worldwide pandemic) requires from companies to change their organisations and implement new practices, which once again highlights increased relevance and necessity of management innovation. Therefore, the link between management innovation and entrepreneurship remains a research area that has not been fully explored, which requires further development. This study tries to find a
12

proper connection between EO and MI and investigate their influence on firm performance measurements.
Therefore, taking into account previous literature, we found out that: (1) management innovation could lead to a higher firm performance, (2) firm-level entrepreneurship and management innovation are connected, and (3) it is crucial to add both financial and non-financial factors to measure the firm performance.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Яна К. ТюмГУ 2004, ГМУ, выпускник
    5 (8 отзывов)
    Помощь в написании магистерских диссертаций, курсовых, контрольных работ, рефератов, статей, повышение уникальности текста(ручной рерайт), качественно и в срок, в соот... Читать все
    Помощь в написании магистерских диссертаций, курсовых, контрольных работ, рефератов, статей, повышение уникальности текста(ручной рерайт), качественно и в срок, в соответствии с Вашими требованиями.
    #Кандидатские #Магистерские
    12 Выполненных работ
    Татьяна М. кандидат наук
    5 (285 отзывов)
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    #Кандидатские #Магистерские
    495 Выполненных работ
    Анна К. ТГПУ им.ЛН.Толстого 2010, ФИСиГН, выпускник
    4.6 (30 отзывов)
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помог... Читать все
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помогала студентам, вышедшим на меня по рекомендации.
    #Кандидатские #Магистерские
    37 Выполненных работ
    Дмитрий К. преподаватель, кандидат наук
    5 (1241 отзыв)
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполня... Читать все
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполняю уже 30 лет.
    #Кандидатские #Магистерские
    2271 Выполненная работа
    Дарья Б. МГУ 2017, Журналистики, выпускник
    4.9 (35 отзывов)
    Привет! Меня зовут Даша, я окончила журфак МГУ с красным дипломом, защитила магистерскую диссертацию на филфаке. Работала журналистом, PR-менеджером в международных ко... Читать все
    Привет! Меня зовут Даша, я окончила журфак МГУ с красным дипломом, защитила магистерскую диссертацию на филфаке. Работала журналистом, PR-менеджером в международных компаниях, сейчас работаю редактором. Готова помогать вам с учёбой!
    #Кандидатские #Магистерские
    50 Выполненных работ
    Логик Ф. кандидат наук, доцент
    4.9 (826 отзывов)
    Я - кандидат философских наук, доцент кафедры философии СГЮА. Занимаюсь написанием различного рода работ (научные статьи, курсовые, дипломные работы, магистерские дисс... Читать все
    Я - кандидат философских наук, доцент кафедры философии СГЮА. Занимаюсь написанием различного рода работ (научные статьи, курсовые, дипломные работы, магистерские диссертации, рефераты, контрольные) уже много лет. Качество работ гарантирую.
    #Кандидатские #Магистерские
    1486 Выполненных работ
    Кормчий В.
    4.3 (248 отзывов)
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    Специализация: диссертации; дипломные и курсовые работы; научные статьи.
    #Кандидатские #Магистерские
    335 Выполненных работ
    Ксения М. Курганский Государственный Университет 2009, Юридический...
    4.8 (105 отзывов)
    Работаю только по книгам, учебникам, статьям и диссертациям. Никогда не использую технические способы поднятия оригинальности. Только авторские работы. Стараюсь учитыв... Читать все
    Работаю только по книгам, учебникам, статьям и диссертациям. Никогда не использую технические способы поднятия оригинальности. Только авторские работы. Стараюсь учитывать все требования и пожелания.
    #Кандидатские #Магистерские
    213 Выполненных работ
    Татьяна Б.
    4.6 (92 отзыва)
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские ди... Читать все
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские диссертации, курсовые работы средний балл - 4,5). Всегда на связи!
    #Кандидатские #Магистерские
    138 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет