Влияние различных типов инноваций на эффективность малых и средних предприятий гостиничной индустрии

Денисенко Андрей Александрович
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью исследования является изучение взаимосвязи между внедрением определенного типа инноваций (или сочетания нескольких типов) c изменениями показателей деятельности малых и средних гостиниц. Задачи исследования: определить связь между интенсивностью типов инноваций и изменениями в показателях деятельности гостиниц; сравнить влияние каждого типа инноваций на производительность гостиниц; определить, является ли фокус на одном типе инноваций более эффективным, чем внедрение нескольких типов инноваций. Выявлена положительная средне-слабая связь между интенсивностью инноваций и изменениями в показателях гостиницы. Установлено, что только определенные комбинации типов инноваций связаны с изменениями в показателях отеля, существенно отличающимися отелей с низкой инновационной активностью. Внедрение нескольких типов инноваций оказало более широкое влияние на показатели отеля по сравнению с внедрением одного типа инноваций.

Background
Innovation is considered as a major source of competitive advantage of the company and economic growth of the region (Evangelista, 2000). However, the majority of studies are focused on innovations in the manufacturing sector and are having difficulties in applying its theories to service industries due to their particularities. Specifically, the particularity of the hotel industry is intangible and experiential nature of its products and services. Hospitality and tourism is one of the world’s largest service industries with a global direct and indirect economic contribution of almost 7.6 trillion USD (10.2% of global GDP) (World Travel and Tourism Council, 2017) in 2016; however, there are few studies devoted to hotel innovation compared to other sectors.
Traditionally, innovation has being studied regarding the manufacturing industries. At the same time, service industries, specifically a hospitality industry, have certain attributes that distinguish them from manufacturing, such as:
• intangibility of the product or services,
• simultaneous production of services by a company and consumption by a customer,
• short shelf life of the product,
• no possibility for testing the product or services.
Paget et al. (2010) observe that tourism innovation was increasingly becoming a topic of research and has noted that tourism innovation research is unusual, scattered and fragmented. He also stated that measuring innovation and even defining it is still a challenge for a hospitality industry
Many authors agree that innovation is a critical source of competitive advantage and one of the most significant factors of a firm’s performance (Bogliacino et al., 2013).
Purpose of the study
The importance of innovation not only for SMEs but businesses of all sizes has been pointed out as crucial for profit, growth, and survivability of the firm by many researchers and the ability to innovate has been called a “secret sauce” of business success (Christensen, 2008)

The research subject is the innovation activity of small and medium-sized hotels and its impact on firm performance. The main goal of the research is to investigate the relationship between the implementation of single innovation type or a combination of multiple innovation types and changes in performance of small and medium-sized hotels.
To achieve this goal data from 151 hotel managers or hotel owners was collected and analyzed to:
• Determine the association between the intensity of innovation types and changes in hotel performance;
• Compare the effect of each innovation type on hotel performance;
• Determine if the focus on a single innovation type is more effective rather than the implementation of multiple innovation types;
Following research questions were formulated:
• Do different types of innovation associated with changes in hotel performance?
• Is there a difference in changes in performance of hotels that implement different innovation types or their combinations?
The quantitative research method was applied to answer the research questions. Primary data was collected by means of a self-administered questionnaire to evaluate the rates of innovation activity of a particular type of innovation; to assess changes in hotel performance over the period of 3 years.
A correlation analysis followed by a series of tests were performed to determine statistically significant differences in changes in performance between groups of hotels that are focused on the implementation of different innovation types.
Research results demonstrate a weak but positive association between the intensity of the implementation of each innovation type and changes in hotel performance. Changes in performance of hotels not actively engaged in innovation activities were compared to changes in performance of hotels that implemented different combinations of innovation types. Focus on the implementation of the following innovation types found to have significantly more positive changes in hotel performance:
• Product, marketing and managerial innovations;
• Process and marketing innovations;
• Product innovation;
• Marketing innovation;
• Product, process, marketing and managerial innovations.
Structure of the study
This paper consists of 3 chapters. The first chapter describes particularities of the hospitality sector, importance and impact of innovation for small and medium-sized hotels, current state of the research on innovation for the hotel industry, identifies research gaps. The second chapter describes the methodology required to answer research questions stated in chapter one. The third chapter includes analysis of data, research results and their interpretation. Conclusion states limitations of the paper and suggestions for future research, theoretical and practical implications of the master thesis.
This paper contributes to the research on innovation in the field of hospitality, provides hotel managers and hotel owners of small and medium-sized hotels with information on the effectiveness of particular innovation types, determines two combinations of innovation types that found to be associated with changes in hotel performance that are statistically more positive compared to other innovation types.

LIST OF REFERENCES
• Ahmad A., Dey L., (2007). A k-mean clustering algorithm for mixed numeric and categorical data, Data & Knowledge Engineering, Volume 63, Issue 2, pp 503-527
• Behara, R. S. (2000). Process innovation in knowledge-intensive services, New service development, pp. 138–151. Thousands Oaks: Sage.
• Bogliacino, F., Lucchese, M. and Pianta, M. (2013), Job creation in business services: innovation, demand, and organization, Structural Change and Economic Dynamics, Vol. 25, pp. 95-109.
• Brooker, E., Joppe, M. (2014). Developing a tourism innovation typology: leveraging liminal insights”, Journal of Travel Research, Vol. 53 No. 4, pp. 500-508.
• Campo, S., Díaz, A., Yagüe, M. (2014), “Hotel innovation and performance in times of crisis”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 26 No.8, pp. 1292-1311.
• Carlborg P., Kindstrom D., Kowalkowski C. (2014). The evolution of service innovation research: a critical review andsynthesis, The Service Industries Journal, Vol. 34, No. 5, 373–398
• Christensen, J. L. (2008). Innovation and management in North Jutland tourism firms. Paper for the RSA-workshop, November 28. Aalborg University: Department of Business Studies.
• Damanpour, F. (2010). An Integration of Research Findings of Effects of Firm Size and Market Competition on Product and Process Innovations. British Journal of Management, 21(4), pp. 996-1010.
• Demirbas, D., Hussain, H.M., Matlay, H., (2011). Owner-Manager’s Perceptions of Barriers to Innovation: Empirical Evidence from Turkish SMEs. Journal of Small Business and Entrepreneur Development, Vol.18, No. 4, 2011, pp. 764-780.
• European Commission. (2003, May 20). Commission Recommendation 2003/361/EC concerning the definition of micro, small and medium-sized enterprises. Official Journal of the European Union, L 124, pp. 36-41.
• Evangelista, R. (2000). Sectoral patterns of technological change in services. Economics of Innovation and New Technology, 9, pp. 182–221.
• Goswami, S., Mathew, M. (2005). Definition of Innovation Revisited: An Empirical Study on Indian Information Technology Industry. International Journal of Innovation Management, 9(3), pp. 371-383.
• Greco, M., Grimaldi, M., & Cricelli, L. (2015). Open innovation actions and innovation performance – A literature review of European empirical evidence. European Journal of Innovation Management, 18(2). Pp. 150-171.
• Grimpe, C., Kaiser, U. (2010). Balancing Internal and External Knowledge Acquisition: The Gains and Pains from R&D Outsourcing. Journal of Management Studies, 47(8). Pp. 1483-1509.
• Grissemann, U., Pikkemaat, B., Weger, C., (2013). Antecedents of innovation activities in tourism: An empirical investigation of the Alpine hospitality industry, Tourism: An International Interdisciplinary Journal, Vol.61 No.1 April 2013. Pp 7-27.
• Gyurácz-Németh, P., Horn, N., & Friedrich, N. (2016). Analyzing Hotel Innovation Behavior in the Balaton Region of Hungary to Identify Best Practices. Naše gospodarstvo/Our Economy, 62(3)
• Hair J.F., Anderson F.E., Tahtam R.L. and Black W.C. (1998), Multivariate Data Analysis, Pearson Education, Fifth Edition, New Jersey.
• Hall, C. M. (2009). Innovation and tourism policy in Australia and New Zealand: never the twain shall meet? Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1(1), pp. 2–18.
• Hall, C. M., Williams, A. M. (2008). Tourism and innovation. London: Routledge.
• Haim, A., Kaliappen, N., (2015). Innovation strategies and performance: are they truly linked? World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development. 11. Pp 48-63.
• Hipp, C., Grupp, H. (2005). Innovation in the service sector: The demand for service specific innovation measurement concepts and typologies. Research Policy 34(2005). (pp. 517-535).
• Hjalager A.M. (2010). A review of innovation research in tourism. Journal of tourism Management 31 (2010). Pp. 1–12.
• Hoelzl, B., Paechlaner, H., Laesser, C. (2005). Imitation processes of SMEs – a special form of innovation? In P. Keller, & T. Bieger (Eds.), Innovation in tourism – Creating customer value, pp. 311–322, St. Gallen: AIEST.
• Knight, G., (2001). Entrepreneurship and strategy in the international SME. Journal of International Management. 7(3), pp. 155-171.
• Laforet, S. (2013). Organizational Innovation Outcomes in SMEs: Effects of Age, Size, and Sector. Journal of World Business, 48(4), pp. 490-502.
• Lashley, D., Morrison, A. (2000). Franchising hospitality services. Oxford: Butterworth-Heinemann, pp. 122-124.
• Lichtenthaler, U. (2011). Open innovation: past research, current debates, and future directions, Academy of Management, Vol. 25 No. 1, pp. 75-93.
• Lopez F. (2011). Factors encouraging innovation in Spanish hospitality firms. Cornell Hospitality Quarterly 52, 2(2011), pp. 144-152.
• Lynch, P., Morrison, A. (2007). Micro-clusters and networks: The growth of tourism. Oxford: Elsevier, pp. 43–62.
• Miles, I. (2008). Patterns of innovation in service industries. IBM Systems Journal 47(1), pp. 115–128.
• Mattson, J., Orfila-Sintes, F., (2014) Hotel Innovation and Its Effect on Business Performance, International Journal of Tourism Research, Int. J. Tourism Res., 16: 388–398 (2014)
• Nicolau J., Santa-Maria, M., (2013), The effect of innovation on hotel market value. International Journal of Hospitality Management, 32 (2013), pp. 71-79
• Nievis, J., Diaz, G., (2015). Antecedents and outcomes of marketing innovation. An empirical analysis in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 28 No. 8, 2016,pp. 1554-1576.
• Nievis, J., Quintana, A., Osorio, J., (2014). Knowledge-based resources and innovation in the hotel industry, International Journal of Hospitality Management 38 (2014). (pp. 65–73).
• OECD. (2015). Financing SMEs and Entrepreneurs 2015: An OECD Scoreboard. Paris: OECD Publishing.
• Orfilasintes, F., Mattsson, J. (2009). Innovation in the hotel industry” Omega – The International Journal of Management Science 37(2009), pp. 380-394.
• Ottenbacher, M., Shaw, V., & Lockwood, A. (2005). An investigation of factors affecting innovation performance in chain and independent hotels. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 6(3/4), pp. 113–128.
• Paget E., Dimanche F., Mounet J. (2010). A tourism innovation case: An Actor-Network Approach, Annals of Tourism Research, pp. 828-847.
• Pechlaner, H., Fischer, E., Hammann, E. M. (2005). Leadership and innovation processes – development of products and services based on core competencies. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 6(3/4), pp. 31–57.
• Pikkemaat, B. (2008). Innovation in small and medium-sized tourism enterprises in Tyrol, Austria. Entrepreneurship and Innovation, 9(3), pp. 187–197.
• Pikkemaat, B., Peters, M., 2008, Towards the Measurement of Innovation—A Pilot Study in the Small and Medium Sized Hotel Industry, Journal of QualityAssurance in Hospitality & Tourism, 6:3-4, 89-112
• Revilla, A. J., & Fernández, Z. (2012). The relation between firm size and R&D productivity in different technological regimes. Technovation, 32(11), pp. 609-623.
• Ribarik, R., (2014). Potential drivers of innovation in the MSMEs in hospitality industry in istra, Tourism and Hospitality Industry 2014, CONGRESS PROCEEDINGS Trends in Tourism and Hospitality Industry.
• Rogers, S. (2007). Innovation in food service technology and its strategic role. International Journal of Hospitality Management, 26(4), pp. 899–912.
• Sandvik, I. L., Duhan, D. F., & Sandvik, K. (2014). Innovativeness and profitability. An empirical investigation in the Norwegian hotel industry. Cornell Hospitality Quarterly, 55(2), pp. 165-185.
• Schumpeter, J. A. (1939). Business Cycles – A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, New York: McGraw-Hill Book Company, p. 234.
• Sirilli, G., Evangelista, R. (1998). Technological innovation in services and manufacturing: results from Italian surveys, Research Policy, Vol. 27, pp. 881-899.
• Smith, M., Busi, M., Ball, P., Van der Meer, R. (2008). Factors influencing and organization’s ability to manage innovation: a structured literature review and conceptual model, International Journal of Innovation Management, Vol. 12 No. 4, pp. 655-676.
• Sundbo, J. (2007). Management of innovations in services. The Service Industries Journal, 17(3), pp. 432–455.
• Tajeddini, K. (2010), Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation oninnovativeness: evidence from the hotel industry in Switzerland, Tourism Management, Vol. 31 No. 2, pp. 221-231.
• Victorino, L., Verma, R., Plaschka, F., Dev, C. (2005). Service innovation and customer choices in the hospitality industry. Managing Service Quality, 15(6), pp. 555–576.
• World Travel & Tourism Council: Travel & Tourism Economic Impact 2017

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Антон П. преподаватель, доцент
    4.8 (1033 отзыва)
    Занимаюсь написанием студенческих работ (дипломные работы, маг. диссертации). Участник международных конференций (экономика/менеджмент/юриспруденция). Постоянно публик... Читать все
    Занимаюсь написанием студенческих работ (дипломные работы, маг. диссертации). Участник международных конференций (экономика/менеджмент/юриспруденция). Постоянно публикуюсь, имею высокий индекс цитирования. Спикер.
    #Кандидатские #Магистерские
    1386 Выполненных работ
    Анна Н. Государственный университет управления 2021, Экономика и ...
    0 (13 отзывов)
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уни... Читать все
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уникальности с нуля. Все работы оформляю в соответствии с ГОСТ.
    #Кандидатские #Магистерские
    0 Выполненных работ
    AleksandrAvdiev Южный федеральный университет, 2010, преподаватель, канд...
    4.1 (20 отзывов)
    Пишу качественные выпускные квалификационные работы и магистерские диссертации. Опыт написания работ - более восьми лет. Всегда на связи.
    Пишу качественные выпускные квалификационные работы и магистерские диссертации. Опыт написания работ - более восьми лет. Всегда на связи.
    #Кандидатские #Магистерские
    28 Выполненных работ
    Татьяна М. кандидат наук
    5 (285 отзывов)
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    Специализируюсь на правовых дипломных работах, магистерских и кандидатских диссертациях
    #Кандидатские #Магистерские
    495 Выполненных работ
    Вики Р.
    5 (44 отзыва)
    Наличие красного диплома УрГЮУ по специальности юрист. Опыт работы в профессии - сфера банкротства. Уровень выполняемых работ - до магистерских диссертаций. Написан... Читать все
    Наличие красного диплома УрГЮУ по специальности юрист. Опыт работы в профессии - сфера банкротства. Уровень выполняемых работ - до магистерских диссертаций. Написание письменных работ для меня в удовольствие.Всегда качественно.
    #Кандидатские #Магистерские
    60 Выполненных работ
    Родион М. БГУ, выпускник
    4.6 (71 отзыв)
    Высшее экономическое образование. Мои клиенты успешно защищают дипломы и диссертации в МГУ, ВШЭ, РАНХиГС, а также других топовых университетах России.
    Высшее экономическое образование. Мои клиенты успешно защищают дипломы и диссертации в МГУ, ВШЭ, РАНХиГС, а также других топовых университетах России.
    #Кандидатские #Магистерские
    108 Выполненных работ
    Елена С. Таганрогский институт управления и экономики Таганрогский...
    4.4 (93 отзыва)
    Высшее юридическое образование, красный диплом. Более 5 лет стажа работы в суде общей юрисдикции, большой стаж в написании студенческих работ. Специализируюсь на напис... Читать все
    Высшее юридическое образование, красный диплом. Более 5 лет стажа работы в суде общей юрисдикции, большой стаж в написании студенческих работ. Специализируюсь на написании курсовых и дипломных работ, а также диссертационных исследований.
    #Кандидатские #Магистерские
    158 Выполненных работ
    Ольга Б. кандидат наук, доцент
    4.8 (373 отзыва)
    Работаю на сайте четвертый год. Действующий преподаватель вуза. Основные направления: микробиология, биология и медицина. Написано несколько кандидатских, магистерских... Читать все
    Работаю на сайте четвертый год. Действующий преподаватель вуза. Основные направления: микробиология, биология и медицина. Написано несколько кандидатских, магистерских диссертаций, дипломных и курсовых работ. Слежу за новинками в медицине.
    #Кандидатские #Магистерские
    566 Выполненных работ
    Анна К. ТГПУ им.ЛН.Толстого 2010, ФИСиГН, выпускник
    4.6 (30 отзывов)
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помог... Читать все
    Я научный сотрудник федерального музея. Подрабатываю написанием студенческих работ уже 7 лет. 3 года назад начала писать диссертации. Работала на фирмы, а так же помогала студентам, вышедшим на меня по рекомендации.
    #Кандидатские #Магистерские
    37 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021 год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет