Влияние заинтересованных сторон на адаптацию стратегий КСО международных компаний в России: кейс производителей продуктов питания

Сушич Семен Григорьевич
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью работы является разработка рекомендаций для международных компаний пищевой промышленности для эффективной адаптации стратегий КСО на российском рынке. Для достижения поставленной цели были проведен множественный кейс-анализ международных производителей питания. В ходе исследования было выявлено влияние различных заинтересованных сторон на адаптацию КСО стратегий компаний данного сектора в России.

Introduction ………………………………………………………………………………………………. 5
Chapter 1. Corporate social responsibility: concept evolution and integration into corporate strategy ……………………………………………………………………………….. 8
1.1 CSR concept: major approaches ………………………………………………………………………………………..8 1.1.1 Normative approach (CSR-1)……………………………………………………………………………………….9 1.1.2. Positive approach (CSR-2) ………………………………………………………………………………………..15
1.2 Stakeholder theory …………………………………………………………………………………………………………..17 1.3 Strategic approach to CSR ……………………………………………………………………………………………….26 1.3.1 Сreating shared value concept ……………………………………………………………………………………27 1.3.2 Business sustainability concept …………………………………………………………………………………..29 1.3.3 CSR strategy: major approaches………………………………………………………………………………..32 1.4 Factors influencing CSR strategy among countries……………………………………………………………38 1.4.1 Institutional and stakeholders’ influence…………………………………………………………………….38 1.4.2 Peculiarities of the Russian CSR context …………………………………………………………………….44
2.
adaptation to Russian stakeholders’ influence …………………………………………… 52
Chapter 2. CSR strategies of international food manufacturers:
2.1 Research methodology ……………………………………………………………………………………………………..52 2.1.1 Research philosophy ………………………………………………………………………………………………….52 2.1.2 Research method ……………………………………………………………………………………………………….52 2.1.3 Data collection …………………………………………………………………………………………………………..53 2.1.4 Data analysis ……………………………………………………………………………………………………………..54 2.1.5 Validity and reability of the study ………………………………………………………………………………55
2.2. Food industry: major characteristics and CSR peculiarities……………………………………………..55
2.3. Empirical analysis of food manufactures’ approaches to building and adapting CSR strategies……………………………………………………………………………………………………………………………….57
2.3.1 Danone………………………………………………………………………………………………………………………57 2.3.2 Coca-Cola HBC …………………………………………………………………………………………………………60 2.3.3 MARS ……………………………………………………………………………………………………………………….63 2.3.4 Unilever …………………………………………………………………………………………………………………….65 2.3.5. Comparative cross-case analysis………………………………………………………………………………..67
2.4. Proposals on adapting international food manufactures’ CSR strategies to Russian stakeholders’ peculiarities. …………………………………………………………………………………………………….84
Conclusion……………………………………………………………………………………………….. 88 References ……………………………………………………………………………………………….. 93 Appendix ……………………………………………………………………………………………….. 101

Research Motivation
Nowadays, corporate social responsibility (CSR) has ceased to be an element that companies treat as an additional burden to the main goal of making a profit. This concept has undergone significant changes over the past 70 years. The newest global standard is the Sustainable Development Goals (SDGs), which were adopted at a global level by the UN in 2015 (reference to the UN). Today, the SDGs have become an important part of the strategy of large international companies – including the FMCG sector, which, due to the size of their business, large amounts of cash flows and a developed infrastructure, have a significant impact on the implementation of these goals. SDGs has transferred the focus of CSR from company strategic advantage (Frynas, 2015) to the necessity of sustainability integration into all business processes to achieve UN goals, as this helps to minimize the damage to the planet, which is already considered significant (Rendtorff, 2019). SDGs also help to deal with mismatching between the goals of the macro and micro levels which means more efficient strategy making at all the company levels (Dyllick & Muff, 2016). Nevertheless, the adaptation of such strategies varies across markets, especially if we are talking about countries that have been isolated from the capitalist world for a long time and whose institutions have developed according to completely different scenarios (Kapoor & Dhamija, 2017; Li et al., 2010; Mahmood & Humphrey, 2013; Yang & Rivers, 2009). Moreover, adaptation can also be influenced by the crisis situations, for example, the recent Covid-19 pandemic which could potentially influence CSR strategy of many companies worldwide (Crane, 2020). There is still limited research on corporate social responsibility strategies in Russia, especially on how the subsidiaries of international companies adapt their CSR strategies and initiatives to the Russian realities. Therefore, it is not only necessary to clarify the peculiarities of the Russian stakeholders but also to help companies, which are already on the market, to adapt more efficiently.
International food manufacturers have been chosen for this research since they ensure the food security of the inhabitants of the countries in which they operate, and thus are under the closest supervision of the state and various stakeholders which influence companies to engage and manage relationships with a lot of stakeholders all over the world.
After all, as David Brower said in 1977 – “Think globally, act locally”. These words perfectly reflect the principle by which companies should approach the issue of CSR strategies in different
5
countries, since it is adaptation to other realities that helps business to be more effective, and in the case of corporate social responsibility, also valuable.
The subject of the research is the adaptation of the CSR strategy, the object of the research is CSR strategy.
Research goal
The goal of this research is to make proposals on how to adapt international companies CSR strategies to the Russian environment due to local stakeholders’ peculiarities. To achieve the goal, the following research questions were raised:
• Does the type of CSR strategy of international food companies change at the Russian market?
• What are the peculiarities in the relationships with stakeholders in Russia for global food producers and how do they adapt their CSR strategies or practices because of them?
• How do CSR strategies in Russia change in times of crisis for food producers at the example of Covid-19?
To attain the research goal, the following objectives are set:
• Define theoretical and methodological foundation of CSR strategy and stakeholder
management.
• Describe relationships between stakeholder peculiarities and CSR strategies of the international food producers.
• Analyze how CSR strategies adapt to the Russian environment and to the crisis situations in Russia in the form of the multiple case-analysis.
• Generalize findings and suggest improvements for the more efficient adaptation for already existing and potentially new international food producers at the Russian market.
As for the methodology of this study, the case study method with two research techniques will be used: a content-analysis of the CSR reports made by the international food producers both at the global and at the Russian level, and interviews with representatives of such companies who are responsible for the CSR strategy in Russia. The interviews were conducted with a semi-structured approach and were analyzed with the help of the qualitative content analysis. Questions were
6

dedicated to the type of strategy subsidiaries use at the Russian market and to the local stakeholder peculiarities. Moreover, one set of questions is also dedicated to the Covid-19 crisis and how companies did change strategies due to its influence. Sources of information at this work are journal articles and books on management and CSR, industry reports and companies report both at the global and at the Russian levels.
The structure of the study is the following: first, the main concepts regarding CSR are researched and reviewed, among them are the works by Bowen, Carroll, Ackerman, Davis, Blagov (Bowen, 1953; Carroll, 1979; Davis, 1973; Ackerman, 1976, Blagov, 2015). Then the stakeholder theory is introduced as an important stage in the creation of the strategic CSR. It is shown through the works of Freeman, Carroll, and Mitchell (Freeman, 1984; Carroll, 2009; Mitchell et al., 1997). Several main concepts of strategic approach to the CSR are presented (Porter & Kramer, 2011; Dyllick & Muff, 2016) and framework of CSR strategy creation are discussed (Baumgartner, 2014). Further, various concepts of the influence of various factors on the change in the CSR strategy of international companies (institutional, stakeholders) are considered (Matten & Moor, 2008, Campbell, 2007, Yang & Rivers, 2009). Since the emphasis in this work is made specifically on stakeholders, the greatest emphasis will be placed on them; nevertheless, the difference in stakeholders is explained by institutional theory, therefore, two main concepts from this area are also considered: Williamson’s institutional model and Wheatley’s model of national business systems (Williamson, 2000; Whitley, 1999). A brief context of CSR in Russia is given based on a scientific article by Fifka and analytical reports from Skolkovo and Effie Russia (Fifka, 2014; Effie & KPMG, 2020; IEMS SKOLKOVO Business School, 2016). The following is a methodological rationale for the choice of a qualitative analysis of multiple case studies. Then, the cases were examined with the help of interviews and analysis of non-financial reporting, patterns, and differences in the adaptation of CSR strategies to the Russian market were revealed. As a result, specific initiatives were proposed to improve the adaptation of CSR strategies of international food companies in Russia.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Анна Н. Государственный университет управления 2021, Экономика и ...
    0 (13 отзывов)
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уни... Читать все
    Закончила ГУУ с отличием "Бухгалтерский учет, анализ и аудит". Выполнить разные работы: от рефератов до диссертаций. Также пишу доклады, делаю презентации, повышаю уникальности с нуля. Все работы оформляю в соответствии с ГОСТ.
    #Кандидатские #Магистерские
    0 Выполненных работ
    Родион М. БГУ, выпускник
    4.6 (71 отзыв)
    Высшее экономическое образование. Мои клиенты успешно защищают дипломы и диссертации в МГУ, ВШЭ, РАНХиГС, а также других топовых университетах России.
    Высшее экономическое образование. Мои клиенты успешно защищают дипломы и диссертации в МГУ, ВШЭ, РАНХиГС, а также других топовых университетах России.
    #Кандидатские #Магистерские
    108 Выполненных работ
    Петр П. кандидат наук
    4.2 (25 отзывов)
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт напис... Читать все
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт написания магистерских диссертаций. Направление - связь, телекоммуникации, информационная безопасность, информационные технологии, экономика. Пишу научные статьи уровня ВАК и РИНЦ. Работаю техническим директором интернет-провайдера, имею опыт работы ведущим сотрудником отдела информационной безопасности филиала одного из крупнейших банков. Образование - высшее профессиональное (в 2006 году окончил военную Академию связи в г. Санкт-Петербурге), послевузовское профессиональное (в 2018 году окончил аспирантуру Уральского федерального университета). Защитил диссертацию на соискание степени "кандидат технических наук" в 2020 году. В качестве хобби преподаю. Дисциплины - сети ЭВМ и телекоммуникации, информационная безопасность объектов критической информационной инфраструктуры.
    #Кандидатские #Магистерские
    33 Выполненных работы
    Дарья Б. МГУ 2017, Журналистики, выпускник
    4.9 (35 отзывов)
    Привет! Меня зовут Даша, я окончила журфак МГУ с красным дипломом, защитила магистерскую диссертацию на филфаке. Работала журналистом, PR-менеджером в международных ко... Читать все
    Привет! Меня зовут Даша, я окончила журфак МГУ с красным дипломом, защитила магистерскую диссертацию на филфаке. Работала журналистом, PR-менеджером в международных компаниях, сейчас работаю редактором. Готова помогать вам с учёбой!
    #Кандидатские #Магистерские
    50 Выполненных работ
    Кирилл Ч. ИНЖЭКОН 2010, экономика и управление на предприятии транс...
    4.9 (343 отзыва)
    Работы пишу, начиная с 2000 года. Огромный опыт и знания в области экономики. Закончил школу с золотой медалью. Два высших образования (техническое и экономическое). С... Читать все
    Работы пишу, начиная с 2000 года. Огромный опыт и знания в области экономики. Закончил школу с золотой медалью. Два высших образования (техническое и экономическое). Сейчас пишу диссертацию на соискание степени кандидата экономических наук.
    #Кандидатские #Магистерские
    692 Выполненных работы
    Сергей Е. МГУ 2012, физический, выпускник, кандидат наук
    4.9 (5 отзывов)
    Имеется большой опыт написания творческих работ на различных порталах от эссе до кандидатских диссертаций, решения задач и выполнения лабораторных работ по любым напра... Читать все
    Имеется большой опыт написания творческих работ на различных порталах от эссе до кандидатских диссертаций, решения задач и выполнения лабораторных работ по любым направлениям физики, математики, химии и других естественных наук.
    #Кандидатские #Магистерские
    5 Выполненных работ
    Анна Александровна Б. Воронежский государственный университет инженерных технол...
    4.8 (30 отзывов)
    Окончила магистратуру Воронежского государственного университета в 2009 г. В 2014 г. защитила кандидатскую диссертацию. С 2010 г. преподаю в Воронежском государственно... Читать все
    Окончила магистратуру Воронежского государственного университета в 2009 г. В 2014 г. защитила кандидатскую диссертацию. С 2010 г. преподаю в Воронежском государственном университете инженерных технологий.
    #Кандидатские #Магистерские
    66 Выполненных работ
    Евгения Р.
    5 (188 отзывов)
    Мой опыт в написании работ - 9 лет. Я специализируюсь на написании курсовых работ, ВКР и магистерских диссертаций, также пишу научные статьи, провожу исследования и со... Читать все
    Мой опыт в написании работ - 9 лет. Я специализируюсь на написании курсовых работ, ВКР и магистерских диссертаций, также пишу научные статьи, провожу исследования и создаю красивые презентации. Сопровождаю работы до сдачи, на связи 24/7 ?
    #Кандидатские #Магистерские
    359 Выполненных работ
    Лидия К.
    4.5 (330 отзывов)
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии ... Читать все
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии и педагогики. Написание диссертаций, ВКР, курсовых и иных видов работ.
    #Кандидатские #Магистерские
    592 Выполненных работы

    Другие учебные работы по предмету

    Характеристики CEO и финансовая результативность компании
    📅 2020год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет
    Влияние государственных мер поддержки на развитие МСП в России
    📅 2021год
    🏢 Санкт-Петербургский государственный университет