Зрелость цифровой трансформации: исследование российского рынка

Юровских Кристина Андреевна
Бесплатно
В избранное
Работа доступна по лицензии Creative Commons:«Attribution» 4.0

Целью данной диссертации является разработка рабочего инструмента на основе анализа литературы для определения уровня цифровой трансформации компаний различных размеров, а также апробация полученной методологии путем анализа малых, средних и крупных российских предприятий, которые уже начали свой путь цифровой трансформации за последние 2 года. Для достижения поставленной цели, в первую очередь был проведен системный обзор литературы, в благодаря которому, была осуществлена дифференциация существующих определений цифровой трансформации и моделей цифровой зрелости. Затем, на основе проведенного анализа были определены параметры измерений для модели, которые наиболее подходят для исследования уровня цифровой зрелости компаний разного размера. Следующим шагом стала разработка инструмента в виде опроса для проведения тестирования полученной модели. Далее, с помощью опроса было определено распределение российских компаний по уровням цифровой зрелости на основе используемой модели, а также были описаны следующие параметры рынка: как компаниям удалось реализовать ключевые задачи трансформации, текущую цифровую стратегию, планы по модернизации рабочих мест и инвестиционные цели, а также, какие барьеры и пути их преодоления компании встретили или планируют встретить на своем пути к цифровой трансформации.

List of content ……………………………………………………………………………………………………………………………..3 1. Introduction ………………………………………………………………………………………………………………………….4
1.1. Relevance of the study ……………………………………………………………………………………………………4
1.2. Research questions and aims of the study ………………………………………………………………………….5
2. Literature review …………………………………………………………………………………………………………………..6 2.1 Digital Transformation…………………………………………………………………………………………………………6 2.1.1 Quantitative analysis ……………………………………………………………………………………………………..8 2.1.2 Qualitative analysis ……………………………………………………………………………………………………..11 2.2 Digital Transformation Maturity………………………………………………………………………………………….14 2.2.1 Digital maturity …………………………………………………………………………………………………………..16 2.2.2 Digital Maturity Model ………………………………………………………………………………………………..17 2.2.3 Descriptive results of the studies……………………………………………………………………………………19 3. Empirical Study………………………………………………………………………………………………………………………27 3.1 A framework building process …………………………………………………………………………………………….27 3.2 Data collection and research plan…………………………………………………………………………………………33 4. Findings…………………………………………………………………………………………………………………………………37 4.1 Responses from representatives of large samples …………………………………………………………………..44 4.2 Managerial implications……………………………………………………………………………………………………..46 5. Conclusion……………………………………………………………………………………………………………………………..54 List of references………………………………………………………………………………………………………………………..55 APPLICATION 1 – Digital Transformation Survey. ………………………………………………………………………58

Digital transformation (DT) is becoming a major topic for companies around the world. It is assumed that companies that are unable to adapt to the digital world will undoubtedly fall victim to «digital Darwinism», when actors may disappear, and only the fittest enterprises that respond to technological trends will survive to remain on the competitive transformation (Schwartz 2001).
In order to start the transition to digital transformation, it is necessary to assess the level at which the enterprise is currently located. Assessment of the readiness of production enterprises for digital transformation consists in evaluating and analyzing not only the production infrastructure, but also the analysis of the strategy and business processes of all divisions of the enterprise.
Today, several approaches to assessing a company’s digital maturity are presented in the world practice. All models are based on the analysis of data obtained by survey and observation methods. A certain level of digital maturity is assigned to a company after collecting quantitative weighted assessments through a special questionnaire with various sets of aspects that identify the existing level of use of digital technologies or the potential for their implementation.
The term «digital transformation» as a reflection of the use of digital technologies in all areas of society in the management literature has appeared relatively recently, and different researchers and their groups interpret it differently. At the same time, everyone considers them one of the main challenges to modern business and management, as digital technologies are widely used in various industries — medicine, education, mass media, urban economy, entertainment, travel and leisure, manufacturing, finance, transport, etc., changing their appearance, structure and competition.
Plenty of academics and practitioners have found several definitions of the term «digital transformation»: for Forester, it is the achievement of operational efficiency and flexibility using digital technologies; for Gartner, it is a business model that allows you to create value and generate revenue; for Deloitte, it is an exponential growth of connections; and for the altimeter group, it is attracting customers at any point of contact with them.
An important criterion for the quality of the DT process in business is the level of «digital maturity», and its improvement is the business strategy. Digital maturity (DM) is the level of systematic understanding of all processes, key aspects, and competencies related to DT and the use of digitalization in the development of strategies, business models, systems of interaction with partners, and so on. Analyzing this maturity and «digital readiness» of different companies, experts
4
note in many cases the obvious lag of organizational culture, organizational behavior, and training from operational processes and technologies.
Anyway, while new technologies are changing the face of our world, are Russian companies ready for this? What prospects and difficulties may arise for Russian companies along this path? Will they be able to transform fast enough?
This study is based on a systematic review of the literature on existing theoretical approaches to developing general digital maturity model for different sizes of enterprises. Unsurprisingly, the results of the SLR will show, that current models of digital maturity are often not suitable for SMEs or large companies either, and the current research strategy suffers from some limitations. In this thesis there is framework offered and validated to measure a level of a digital maturity
In recent years, Russia has just started implementing various government programs for digital transformation of the economy and its market is not yet well-studied. According to 2018 data, Russian middle and large companies are on average at the level of digital maturity that is typical for all countries with developed economies. However, in recent years, the growth rate of digitalization, according to other indicators, has increased significantly. Thus, taking into account the context, it will be relevant to find out what are the current positions of different Russian companies in the context of the inevitable trend of global digital transformation.

This thesis contributes to the existing literature by providing a detailed systematic review of the literature on twenty-three models of digital maturity. In addition, this dissertation proposes a research design concept for further development of the field of maturity model. Based on these findings, seven universal aspects of the maturity model for companies of any size were found: 1) strategy, 2) products/services, 3) technology, 4) People and culture, 5) management and 6) processes 7) business model. In addition, developed framework was tested as part of a study of Russian companies and proved its reliability and reproducibility. Based on the research, a number of digital strategies were proposed that are applicable not only in the Russian market, since they take into account the rapidly changing global context of the global financial crisis and the coronavirus pandemic.
As for the content of the results, there have been once again seen that although digital transformation is no longer something new for Russian companies, they are very critical of their success: less than a quarter (21%) of respondents believe that they have the necessary resources and competencies to implement their plans for digitalization. Among the investment areas for 2019-2021, cybersecurity, multi‐cloud environments, flash storage technologies and the Internet of things are most often mentioned.
The indicators of the Russian market are closer to global standards, in other words, they have deteriorated. The digital maturity curve shows that the picture in the Russian market has become more similar to the picture for countries with emerging economies, rather than developed ones, as it was before.
Finally, there is the conclusion could be drawn, that the research goals were successfully completed, the methodology used in the study has shown its reliability, and the results are useful and can be used in future studies.

Abrahamson, E. 1996. ” Management fashion.” Acad. Manag. Rev. , 254–285 .
Agarwal, R., Gao, G., DesRoches, C., Jha, A. 2010. “Research commentary – the digital transformation of
healthcare: current status and the road ahead. .” 796-809. Inf. Syst. Res. .
Alos-Simo, L., Alos-Simo, L., Verdu-Jover, A., Verdu-Jover, A., Gomez-Gras, J., Gomez-Gras, J. 2017. ”
How transformational leadership facilitates e-business adoption.” 382-397. Ind. Manage. Data
Syst.
Becker, J., Knackstedt, R. and Poppelbus, J. 2009. “Development of maturity modells for
ITmanagement.” Business Information & Systems Engineering, 213–222.
Benjamin, G., Lavander, H. and Muthiha, S. 2019. “The service solution for unlocking industry’s next
growth opportunity.” McKinsey & Company.
Benjamin, R., Levinson, E. 1993. “A framework for managing IT-enabled change.” Sloan Manag. Rev., 23-
33.
Berghaus, S. and Back, A. 2016. “Stages in Digital Business Transformation: Results of an Empirical
Maturity Study.” Tenth Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS) Proceedings,
September.
—. 2016. “Stages in Digital Business Transformation: Results of an Empirical Maturity Study.” Tenth
Mediterranean Conference on Information Systems (MCIS) Proceedings.
Bharadwaj, A. 2000. “A resource-based perspective on information technology capability and firm performance: an empirical investigation.” MIS Q. 169-196.
Buvat, J., Crummernel, C., Kar, K. et al. 2017. “The digital culture challenge: closing the employeeleadership gap.” Capgemini Digital Transformation Institute Survey. Paris: Capgemini Digital Transformation Institute.
Canetta, L., Barni, A. and Montini, E. 2018. “Development of a digitalization maturity model for the manufacturing sector.” International Converence on Engineering, Technology and Innovation.
Carcary, M., Doherty, E., Conway, G. 2016. “A dynamic capability approach to digital transformation–a focus on key foundational themes.” 10th European Conference on Information Systems Management. Academic Conferences and publishing limited. 20-28.
Chanias, S. and Hess, T. 2016. “How digital are we? Maturity models for assessment of a company’s status in digital transformation.” LMU Munich Management Report 2/2016.
Collin, J., Hiekkanen, K., Korhonen, J., Halén, M., Itälä, T., Helenius, M. 2015. It Leadership in Transition- the Impact of Digitalization on Finnish Organizations.
Coombes, P., Nicholson, J. 2013. “Business models and their relationship in marketing: a systematic literature review.” In Ind. Mark. Manage, 656-664.
De Bruin, T. et al. 2005. “Understanding the Main Phases of Developing a Maturity Assessment Model.” 16th Australasian Conference on Information Systems (ACIS)., November 29.
Dell Technologies. 2020. Digital Transformation Index II Self-Assessment Tool. February 2.
Dremel, C., Wulf, J., Herterich, M., Waizmann, J., Brenner, W. 2017. “How AUDI AG established big data
analytics in its digital transformation.” MIS Q. Executive , 81–100 .
Ebert, C., Duarte, C. 2016. “Requirements engineering for the digital transformation: industry panel.”
Requirements Engineering Conference IEEE 24th International. 4-5.
Fitzgerald, M., Kruschwitz, N., Bonnet, D., Welch, M. 2013. “Embracing Digital Technology: A New
Strategic Imperative.” MIT Sloan Management Review, Research Report .
Gimpel, H., Röglinger, M. 2015. Digital Transformation: Changes and Chances–Insights Based on an
Empirical Study .
Goran, J., Srinivasan, R. and La Berge, L. 2016. “Culture for a digital age.” McKinsey Quarterly. Henriette, E., Feki, M., Boughzala, I. 2015. “The shape of digital transformation: a systematic literature
review.” Information Systems in a Changing Economy and Society 431.
Hess, T., Matt, C., Benlian, A., Wiesböck, F. 2016. “Options for formulating a digital transformation
strategy.” MIS Q. Executive 123-139.
Horlacher, A., Hess, T. 2016. ” What does a chief digital officer do? managerial tasks and roles of a new
C-level position in the context of digital transformation. .” System Sciences 49th Hawaii International Conference, 5126–5135 .
55
Kane, G., Palmer, D., Phillips, A. et al. 2017. “Achieving digital maturity. Research Report Summer 2017.”
MIT Sloan Management Review & Deloittee University Press.
Kane, G., Palmer, D., Phillips, A., Kiron, D., Buckley, N. 2015. “Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation.” MIT Sloan Management Review and Deloitte University Press.
Karimi, J., Walter, Z. 2015. “The role of dynamic capabilities in responding to digital disruption: a factor- based study of the newspaper industry.” 39-81. J. Manage. Inf. Syst.
Kohli, R., Johnson, S. 2011. “Digital transformation in latecomer industries: CIO and CEO leadership lessons from Encana Oil & Gas (USA).” Inc. MIS Q. Executive , 141–157 .
Kokkinakos, P., Markaki, O., Koussouris, S., Psarras, J. 2016. “Digital transformation: is public sector following the enterprise 2.0 paradigm?” Digital Transformation and Global Society, 96–105.
Lahrmann, G. et al. 2011. “Business Intelligence Maturity: Development and Evaluation of a Theoretical Model.” HICSS ‘11 Proceedings of the 2011 44th Hawaii International Conference on System Sciences. Washington: IEEE.
Lee, M., Lee, Y., Chou, C. 2017. “Essential implications of the digital transformation in industry 4.0.” J. Sci. Ind. Res. , 465-467.
Lei, Z., Jing, Y. 2016. “Study on human resource reform in the digital transformation.” Proceedings of the 2016 Joint International Information Technology, Mechanical and Electronic Engineering. AER – Advances in Engineering Research, 471-477.
Leipzig, T., Gamp, M., Manz, D. et al. 2017. “Initialising customer-oriented digital transformation in enterprises.” 14th Global Conference on Sustainable Manufacturing., 517-524.
Lichtblau, K., Stich, V., Bertenrath, R. et al. 2015. “Impulse. Industry 4.0 Readines.” Institut der deutschen Wirtschaft Köln, RWTH Achen.
Martin, A. 2008. “Digital literacy and the “digital society”.” Digit. Literacies Concepts Policies Practices, 151-176.
Matt, C., Hess, T., Benlian, A. 2015. “Digital transformation strategies.” Bus. Inf. Syst. Eng 339-343. McDonald, M., Rowsell-Jones, A. 2012. The Digital Edge: Exploiting Information & Technology for
Business Advantage. Gartner Inc. .
McKinsey Digital. 2017. “How digital reinventors are pulling away from the pack.” McKinsey Digital,
October 27.
McKinsey Digital. 2016. The power of design thinking.
McKinsey Quarterly. 2019. “Bubbles pop, downturns stop.” McKinsey Quarterly.
McKinsey Quarterly. 2017. New evidence for the power of digital platforms. August 15.
McKinsey Quarterly. 2017. The case for digital reinvention. February.
McKinsey&Company. 2020. Lessons from Asian banks on their coronavirus response. March 25.
Nagy, P., Koles, B.:. 2014. “The digital transformation of human identity: towards a conceptual model of
virtual identity in virtual worlds.” 276-292. Convergence .
Oltmanns, T., Remane, G., Bloching, B. et al. 2015. “The digital transformation of industry.” Roland
Berger, Bundesverband Der Deutschen Industrie.
Petticrew, M., Roberts, H. 2006. “How to appraise the studies: an introduction to assessing study quality.” Systematic Reviews in the Social Sciences: A Practical Guide.
Poppelbuss, J. and Rogrliner, M. 2011. “What makes a useful maturity model? A Framework of general design principles for maturity models and its demonstration in business process management.” European Converence on Information Systems (ECIS).
Pride, W. M., and O. C. Ferrell. 2003. “Marketing concepts and strategies.” Colorado State University. Richert, A., Shehadeh, M., Willicks, F., Jeschke, S. 2016. ” Digital transformation of engineering
education. .” Int. J. Eng. Pedagogy , 23-29.
Ross, J., Sebastian, I., Beath, C., Scantlebury, S., Mocker, M., Fonstad, N., Kagan, M., Moloney, K.,
Geraghty Krusel, S. 2016. “Designing Digital Organizations.” MIT Center for IS Research. Schwartz, E.I. 2001. “Digital Darwinism.” Digital Darwinism: 7 Breakthrough Business Strategies for
Surviving in the Cutthroat Web Economy.
Sebastian, I., Ross, J., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K., Fonstad, N. 2017. “How Big Old Companies Navigate Digital Transformation.” MIS Quarterly Executive .
56

Shahiduzzaman, M. D. 2017. “Digital business: Towards a value centric maturity model.” PWC Chair in Digital Economy/Queensland University of Technology.
Solis, B., Lieb, R., Szymanski, J.:. 2014. The 2014 State of Digital Transformation. Altimeter Group. Stolterman, E., Fors, A. 2004. “Information technology and the good life.” Information Systems Research,
687-682.
Trantopoulos, K., von Krogh, G., Wallin, M., Woerter, M. 2017. ” External knowledge and information
technology: implications for process innovation performance.” 287-300. MIS Q. .
Usher, M. Mysore and O. 2020. Responding to coronavirus: The minimum viable nerve center. March 16. Valdez-de-Leon, O. 2016. “A digital maturity model for telecommunication service providers.”
Technology Innovation Management Review, 19-32.
Westerman, G., Calméjane, C., Bonnet, D., Ferraris, P., McAfee, A. 2011. ” Digital Transformation: A
Roadmap for Billion-Dollar Organizations.” MIT Sloan Management,. MIT Center for Digital
Business and Capgemini Consulting. 1-68.
Westerman, G., Mc-Afee, A. 2012. “The digital advantage: How digital leaders outperform their peers in
every industry.” Capgemini Consulting.
Zinder, E., Yunatova, I. 2016. “Synergy for digital transformation: person’s multiple roles and subject
domains integration.” Digital Transformation and Global Society 155-168.

Заказать новую

Лучшие эксперты сервиса ждут твоего задания

от 5 000 ₽

Не подошла эта работа?
Закажи новую работу, сделанную по твоим требованиям

    Нажимая на кнопку, я соглашаюсь на обработку персональных данных и с правилами пользования Платформой

    Последние выполненные заказы

    Хочешь уникальную работу?

    Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!

    Лидия К.
    4.5 (330 отзывов)
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии ... Читать все
    Образование высшее (2009 год) педагог-психолог (УрГПУ). В 2013 году получено образование магистр психологии. Опыт преподавательской деятельности в области психологии и педагогики. Написание диссертаций, ВКР, курсовых и иных видов работ.
    #Кандидатские #Магистерские
    592 Выполненных работы
    Ксения М. Курганский Государственный Университет 2009, Юридический...
    4.8 (105 отзывов)
    Работаю только по книгам, учебникам, статьям и диссертациям. Никогда не использую технические способы поднятия оригинальности. Только авторские работы. Стараюсь учитыв... Читать все
    Работаю только по книгам, учебникам, статьям и диссертациям. Никогда не использую технические способы поднятия оригинальности. Только авторские работы. Стараюсь учитывать все требования и пожелания.
    #Кандидатские #Магистерские
    213 Выполненных работ
    Евгения Р.
    5 (188 отзывов)
    Мой опыт в написании работ - 9 лет. Я специализируюсь на написании курсовых работ, ВКР и магистерских диссертаций, также пишу научные статьи, провожу исследования и со... Читать все
    Мой опыт в написании работ - 9 лет. Я специализируюсь на написании курсовых работ, ВКР и магистерских диссертаций, также пишу научные статьи, провожу исследования и создаю красивые презентации. Сопровождаю работы до сдачи, на связи 24/7 ?
    #Кандидатские #Магистерские
    359 Выполненных работ
    Дмитрий К. преподаватель, кандидат наук
    5 (1241 отзыв)
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполня... Читать все
    Окончил КазГУ с красным дипломом в 1985 г., после окончания работал в Институте Ядерной Физики, защитил кандидатскую диссертацию в 1991 г. Работы для студентов выполняю уже 30 лет.
    #Кандидатские #Магистерские
    2271 Выполненная работа
    Дарья С. Томский государственный университет 2010, Юридический, в...
    4.8 (13 отзывов)
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссерт... Читать все
    Практикую гражданское, семейное право. Преподаю указанные дисциплины в ВУЗе. Выполняла работы на заказ в течение двух лет. Обучалась в аспирантуре, подготовила диссертационное исследование, которое сейчас находится на рассмотрении в совете.
    #Кандидатские #Магистерские
    18 Выполненных работ
    Петр П. кандидат наук
    4.2 (25 отзывов)
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт напис... Читать все
    Выполняю различные работы на заказ с 2014 года. В основном, курсовые проекты, дипломные и выпускные квалификационные работы бакалавриата, специалитета. Имею опыт написания магистерских диссертаций. Направление - связь, телекоммуникации, информационная безопасность, информационные технологии, экономика. Пишу научные статьи уровня ВАК и РИНЦ. Работаю техническим директором интернет-провайдера, имею опыт работы ведущим сотрудником отдела информационной безопасности филиала одного из крупнейших банков. Образование - высшее профессиональное (в 2006 году окончил военную Академию связи в г. Санкт-Петербурге), послевузовское профессиональное (в 2018 году окончил аспирантуру Уральского федерального университета). Защитил диссертацию на соискание степени "кандидат технических наук" в 2020 году. В качестве хобби преподаю. Дисциплины - сети ЭВМ и телекоммуникации, информационная безопасность объектов критической информационной инфраструктуры.
    #Кандидатские #Магистерские
    33 Выполненных работы
    Анна В. Инжэкон, студент, кандидат наук
    5 (21 отзыв)
    Выполняю работы по экономическим дисциплинам. Маркетинг, менеджмент, управление персоналом. управление проектами. Есть опыт написания магистерских и кандидатских диссе... Читать все
    Выполняю работы по экономическим дисциплинам. Маркетинг, менеджмент, управление персоналом. управление проектами. Есть опыт написания магистерских и кандидатских диссертаций. Работала в маркетинге. Практикующий бизнес-консультант.
    #Кандидатские #Магистерские
    31 Выполненная работа
    Сергей Е. МГУ 2012, физический, выпускник, кандидат наук
    4.9 (5 отзывов)
    Имеется большой опыт написания творческих работ на различных порталах от эссе до кандидатских диссертаций, решения задач и выполнения лабораторных работ по любым напра... Читать все
    Имеется большой опыт написания творческих работ на различных порталах от эссе до кандидатских диссертаций, решения задач и выполнения лабораторных работ по любым направлениям физики, математики, химии и других естественных наук.
    #Кандидатские #Магистерские
    5 Выполненных работ
    Татьяна Б.
    4.6 (92 отзыва)
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские ди... Читать все
    Добрый день, работаю в сфере написания студенческих работ более 7 лет. Всегда довожу своих студентов до защиты с хорошими и отличными баллами (дипломы, магистерские диссертации, курсовые работы средний балл - 4,5). Всегда на связи!
    #Кандидатские #Магистерские
    138 Выполненных работ

    Другие учебные работы по предмету