Эволюция представлений эстонской политической элиты о внешней политике Эстонской Республики: 1999-2019 годы
В данной магистерской работе изучается эволюция внешней политики Эстонии с 1999 по 2019 год, в частности, рассматривается вопрос наличия внешнеполитического консенсуса среди эстонских политических партий. Цель диссертации заключается в понимании того, существует ли внешнеполитический консенсус среди политических партий Эстонии и каким образом консенсус отражается в предвыборных программах и манифестах политических партий. Кроме того, в исследовании изучается роль политических партий в принятии внешнеполитических решений в Эстонcкой Республике. В магистерской диссертации применятся теория консенсуса, представленная Ричардом Мелансоном, и концепция республиканского либерализма, разработанная Эндрю Моравчиком.
Затрагивая методологический аспект, стоит отметить, что в диссертации используется метод кейс-стади в сочетании с качественным контент-анализом (QCA) и методом кодирования. Так, с помощью метода качественного контент-анализа производится анализ партийных предвыборных программ и партийных манифестов. В ходе исследования проанализировано 28 избирательных программ и манифестов политических партий с 1999 по 2019 год. Также при помощи метода качественного контент-анализа проанализированы экспертные интервью, проведенные автором по теме исследования. Наконец, проведен анализ процесса ратификации трех внешнеполитических документов в Рийгикогу (Парламент Эстонии).
В результате проведенного анализа, автор данной работы приходит к выводу, что в Эстонии существует два вида консенсуса. Анализ избирательных программ и партийных манифестов выявил, что во внешней политике Эстонии существует политический консенсус. Кроме того, на основе анализа результатов голосования по трем законопроектам в Рийгикогу доказано наличие процедурного консенсуса. Более того, доказано, что в период с 1999 по 2019 год каких-либо серьёзных изменений в эволюции национального консенсуса по вопросам внешней политики не произошло, что объясняется твердой приверженностью к коалиционному договору, который сглаживает противоречия и создает атмосферу консенсуса. Внешняя политика Эстонии формируется путем взаимодействия Парламента, оппозиции и Кабинета министров, в состав которого входят представители правящих партий.
Проведённое исследование позволило выявить новые аспекты в сфере выбранной проблематики. В магистерской диссертации внешняя политика Эстонии изучается через призму либеральной теории международных отношений, также результаты исследования вносят вклад в изучение роли политических партий в принятии внешнеполитических решений. Таким образом, данная работа может быть полезна для анализа внешней политики и интересна эстонской политической элите.
1. INTRODUCTION…………………………………………………………………………………………………………….. 9 1.1. Background…………………………………………………………………………………………………………………. 9 1.2. Theoretical Framework and Literature Review ………………………………………………………………… 10 1.3. Research Questions, Methods and Materials ……………………………………………………………………. 11 1.4. Structure of the Thesis …………………………………………………………………………………………………. 12
2. THEORETICAL FRAMEWORK ……………………………………………………………………………………. 14 2.1. Relationship between Foreign Policy and Domestic Policy ………………………………………………… 14 2.1.1. Relationship between foreign policy and domestic policy in Liberalism ………………………….. 15 2.2. Definition of the Concept: Foreign Policy Consensus and Its Basic Elements………………………… 18 2.3. Linkage between Foreign Policy Consensus and Position of the State ………………………………….. 21 3. METHODOLOGY………………………………………………………………………………………………………….. 23 3. 1. Case Study ……………………………………………………………………………………………………………….. 23 3.2. Content Analysis ………………………………………………………………………………………………………… 25 3.3. Sources of Data Collection …………………………………………………………………………………………… 28 3.3.1. Interviews ……………………………………………………………………………………………………………. 28 3.3.2. Party manifestos, other documents and media materials ……………………………………………… 30 3.3.3. Analysis of the data……………………………………………………………………………………………….. 30
4. BACKGROUND: ESTONIA’S POLITICAL SYSTEM AND FOREIGN POLICY ORIENTATION ………………………………………………………………………………………………………………… 32
4.1. Political System in Estonia …………………………………………………………………………………………… 32
4.2. Estonian Foreign Policy Line, 1999-2019 ……………………………………………………………………….. 35 5. ANALYSIS: FOREIGN POLICY CONSENSUS AND POLITICAL PARTIES ……………………. 38 5.1. Party Electoral Programs/Manifestos ……………………………………………………………………………… 38 5.1 .1. Riigikogu IX Elections, 1999………………………………………………………………………………….. 38 5.1.2. Riigikogu X Elections, 2003……………………………………………………………………………………. 39 5.1.3. Riigikogu XI Elections, 2007…………………………………………………………………………………… 41 5.1.4. Riigikogu XII Elections, 2011 …………………………………………………………………………………. 43 5.1.5. Riigikogu XIII Elections, 2015 ………………………………………………………………………………… 44 5.1.6. Riigikogu XIV Elections, 2019 ………………………………………………………………………………… 46 5.2. Interviews …………………………………………………………………………………………………………………. 48 5.2.1. Foreign policy decision-making in Estonia ……………………………………………………………….. 48 5.2.2. Fundamental issues in Estonia’s foreign policy………………………………………………………….. 50 5.2.3. Evolution of Estonian foreign policy ………………………………………………………………………… 51
5.2.4. National debates on foreign policy issues………………………………………………………………….. 52 6
5.3. Ratification Process in the Riigikogu ……………………………………………………………………………… 53 5.3.1. Treaty on NATO accession……………………………………………………………………………………… 53 5.3.2. Treaty on Estonian-Russian border………………………………………………………………………….. 55 5.3.3 Statement On the Future of the Institutions of the European Union ………………………………… 56
5.4. Discussion…………………………………………………………………………………………………………………. 57 6. CONCLUSIONS …………………………………………………………………………………………………………….. 60 BIBLIOGRAPHY………………………………………………………………………………………………………………. 63 APPENDICES……………………………………………………………………………………………………………………. 71
Appendix 1. Questionnaire 1. …………………………………………………………………………………………….. 71 Appendix 2. Questionnaire 2. …………………………………………………………………………………………….. 72 Appendix 3. Election results by political parties from 1999 to 2019…………………………………………… 73
Why to study foreign policy and political parties? Why consensus matters? Why is the Estonian case interesting? Reasons for choosing this topic and the case of Estonia are conceptual and practical. First of all, there is quite a lot of research in which the link between foreign policy and domestic policy is studied (see Paterson, 1981; Lumsdaine, 1996; Joly & Dandoy, 2018; Margaret G. Hermann & Charles F. Hermann, 1989). Nevertheless, the lack of knowledge about the role of political parties in foreign decision-making in Estonia makes this topic relevant to study.
Second, consensus as an element of decision-making is taken seriously in politics because it plays an important role in political discourse (Melanson, 2005). It has been argued that the existence of it makes foreign policy more effective and provides useful insights into domestic landscape of the state (Makarychev, 1998: 149).
Third, looking on the main emphases of Estonian foreign policy, we can see that there was a foreign policy consensus up until 2004, when the major goals of the EU and NATO membership were achieved (Woehrel, 2007: 1). After that within a few years, Estonian foreign policy was focused closely on further integration in EU mechanisms while other foreign policy initiatives that could break the inter-party consensus were not included in the agenda. However, the international situation changed significantly in 2014 with the situation in Crimea and in 2015 with the migration crisis. One of the parties (Conservative People’s Party of Estonia, EKRE) which is presented in the Riigikogu (Parliament of Estonia), seems to have a different view of the foreign policy vector of Estonia. EKRE is a populist party which advocates maintaining Estonian ethnicity, preventing immigration from outside of the EU, and taking a Eurosceptical position. Taking into account the position of EKRE one could make the argument that because of that, the internal foreign policy consensus is under pressure or slowly breaking apart. However, it should be studied further whether this is actually the case or whether it does not hold true in this case.
Finally, it is precious that someone from outside of Estonia have taken such topic to study, which on the one hand, may help to better understand both the Estonian foreign policy choices in the past and present, and on the other hand, contributes to the Estonian research and spread the knowledge about Estonia.
Последние выполненные заказы
Хочешь уникальную работу?
Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!