Иерархическая модель коррупции: теоретико-игровой подход
Построена модель иерархической коррупции. Она состоит из двух частей: в первой составляющие иерархию чиновники решают, какую часть проходящих через них денег присвоить, во второй инспектор расследует хищение, и проверяемый чиновник выбирает действие (давать взятку, не давать взятку, раскрыть кражу укравшего больше) и выбирает размер взятки.
Предложена идея оптимизации размера взятки в отсутствие информации о выигрышах подкупаемого.
Частный пример для схемы из шести чиновников на трёх уровнях составлен и решён посредством компьютерной симуляции. Найдено пессимистическое равновесие, в котором хищение не наказывается, а приводит к взяточничеству.
Неравенства, соединяющие принятие решений инспектора и чиновника и создающие условия минимизации коррупции, представлены в общей форме и использованы для составления антикоррупционных установок. Эти установки просимулированы: две уменьшают коррупцию, одна её искореняет.
Введён кооперативный элемент, определены правила формирования коалиций и дележи, пары коалиция-делёж проверены на стабильность на всех установках. Игра проверена на выпуклость, рассчитаны значения оригинального и модифицированного векторов Майерсона.
1 Introduction 3
2 Mainpart 5
2.1 Literaturereview ……………………………… 5
2.2 Model…………………………………… 10
2.2.1 Description …………………………….. 10
2.2.2 Example………………………………. 16
2.2.3 Solution………………………………. 17
2.2.4 Corruption Minimization and Sensitivity Analysis . . . . . . . . . . . . . . 18
2.2.5 MildCorruptionMinimization …………………… 24
2.3 CooperativeExtensionoftheModel ……………………. 25 2.3.1 Description …………………………….. 25 2.3.2 AllocationRules ………………………….. 28 2.3.3 Stability………………………………. 30 2.3.4 AnalysisoftheRules………………………… 31 2.3.5 SimulationResults …………………………. 37 2.3.6 MyersonValue …………………………… 39
2.4 LimitationsandFurtherWork……………………….. 45
2.5 Approbation………………………………… 46
3 Conclusion 47 References 49 Appendices 52 Appendix A. Code listing for the non-cooperative simulation 52 Appendix B. Rules analysis 62 Appendix C. Code listing for the cooperative simulation 72 Appendix D. Table of coalitional payoffs in the example graph 88 Appendix E. Code listing for the Myerson value caluclation 89
Transparency International [1] defines corruption as “the abuse of entrusted power for private gain”. It is a worldwide problem. Sadly, Russian Federa- tion (as shown by Buckley [2]) is not an exception. Quite on the contrary, it is among the “leaders” ranking 129 out of 180 countries in Corruption Percep- tion Index of 2019 [3] (meaning “very corrupt”), which shows the relevance of the problem.
Corruption occurs in relations between people and companies – agents that should make strategic decisions in order to benefit from it. This quality makes it possible to use game-theoretic apparatus to analyze it. There are many scientific works on the topic yet they mostly address the corruption in form of a game between two or three players. This research differs in its approach: it analyzes corrupt officials acting as parts of a bigger hierarchical structure rather than isolated agents in hope of obtaining insights that may help combat corruption in organizations.
Research object is corruption (embezzlement and bribery) within a hierarchy.
Aim of this study is to analyze corruption in hierarchical context and find conditions under which it is minimal.
Ob jectives:
1. Study the relevant literature.
2. Create and study the hierarchical model of corruption (both non-cooperative and cooperative cases).
3. Write a code simulation for the model.
4. Solve the particular case of the model.
3
5. Analyze the solution.
6. Find the conditions for corruption minimization.
Последние выполненные заказы
Хочешь уникальную работу?
Больше 3 000 экспертов уже готовы начать работу над твоим проектом!